��te tatil sonras� Uzman�ndan �neriler
Tatil bitti ve okullar a��l�yor. ��renciler 15 g�nl�k aran�n ard�ndan yo�un bir �al��ma d�neminin i�ine girdi. S�rekli ders �al��an ��rencinin yerini etkili ve verimli �al��an ��renciler ald�. Derse ne kadar �ok �al��t���n de�il, ne kadar etkili �al��t���n �nem kazand�. Art�k ��renme s�recini iyi y�netebilen ��rencilerin daha ba�ar�l� olduklar� ortaya ��k�yor. �lk d�nem al�nan karne ba�ar� i�in belirleyici bir etken de�il. K�t� karne alan ancak eksiklerini tamamlayan ��renciler ikinci d�nem verimli �al��mayla arkada�lar�n�n �n�ne ge�ebilir. �lk d�nem ba�ar�l� olan ��renci ise notlar�na g�venerek gerileme ya�ayabilir. Uzmanlar ��renciye g�re ders plan� yap�lmas�n�n faydal� olaca��n� belirtiyor.
��te size Zambak Yay�n Grubu Yay�n Y�netmeni ve Rehberlik Uzman� Mehmet Azim'den tatil sonras� i�in 20 �neri:
1. Yar�y�l tatili sona erdi, ��renciler yeni bir d�neme ba�layacaklar. �zellikle veliler ve ��renciler, birinci yar�y�lda ald�klar� karnelerdeki notlara ve genel ��renci davran��lar�na g�re ikinci yar�y�l i�in bir planlama yapacaklar ve durumlar�n� g�zden ge�irecekler. S�reci daha iyi y�netenler daha ba�ar�l� olacaklar. �lk d�nem ba�ar�l� olana ��renciler ba�ar�lar�n� devam ettirme �abas� i�inde olacaklar, zay�f olanlar ba�ar�y� yakalamak i�in gayret g�sterecekler. Y�l sonun da herkes mutlu bir �ekilde tatili girecekler.
2. Ba�ar�da veya ba�ar�s�zl�kta her ��renciyi ayr� ayr� ele almak gerekir. Bir ��renciyi di�eriyle k�yaslamak hem problemi ��zmez hem de ��rencide yeni psikolojik s�k�nt�lar�n olu�mas�na zemin haz�rlar. E�er ��renci kendi evreninde, bir durumdan daha iyi bir duruma geliyorsa, daha �st basama�a t�rman�yorsa bu, bizim i�in �l�me ve de�erlendirmede veri olabilir.
3. ��renci ba�ar�s�nda iki durum kar��m�za ��k�yor ve bunlar� da yeterince �nemsemek gerekir. Bu iki �nemli nokta ��rencinin ders ba�ar�s� ve k�lt�rel de�erler kar��s�nda sergiledi�i davran��t�r. Veli olarak, bu iki durumun birlikte y�kselmesi i�in bir �abam�z�n olmas� gerekir. Ahlaki ve toplumsal de�erleri yozla�t�rmadan yavrular�m�z�n bunlar� davran�� h�line getirmesi beklenir.
4. Annesine-babas�na sayg�l� bir evlad� b�t�n veliler can� g�n�lden arzu eder. Genel anlamda k���klerini seven, b�y�klerini sayan bir insan modeli in�a etmek gerekir. Sayg� ve sevgi de�erleri �zerinde b�y�yen nesiller, canl�lara k�yamaz, adaletli, ho�g�r�l� olur; vatan�n�, milletini sever; ya�ad��� d�nyada bar���n hakim olmas� i�in �aba sarf eder; daha ya�an�las� bir d�nya kurmaya �al���r. �nsanl�k, her zaman oldu�u gibi bu de�erlere g�n�m�zde de muhta�t�r. Asl�nda veli olarak yavrular�m�zdan bekledi�imiz hem de�erlere sayg�l� hem de �al��kan olmalar�d�r. Tembellik ve de�erlerin yozla�mas�, devletlerin y�k�lmas�ndaki en �nemli etkenlerdir.
5. Yukar�da belirtmeye �al��t���m�z iki temel noktay� yakalayabilmemiz i�in neler yap�lmal�d�r? Bu elbette bir iki yaz�yla a��klanacak bir konu de�ildir. Belki bunun ciltler dolusu izah� yap�labilir. Biz genel olarak baz� temel noktalar �zerinde dural�m.
6. Yavrular�m�zda istenen �l��lerde olumlu davran�� olu�mas� ve bu davran��lar�n geli�mesi, hayat d�sturu h�line gelmesi i�in aile-okul-sokak ve yay�nlar birlikte, s�cak ve olumlu bir zemin te�kil etmelidir. �ocu�u sarmalayan bu etkenler, bir �ark�n di�lileri gibidir. Di�lilerin herhangi birinde veya birka��ndaki ar�za, verimsiz bir �r�n elde etmemize etki edecektir. Bu kurumlar iyi �al��mad��� durumda mill� ve manevi de�erler ba�lam�nda g�zellikler beklemek, bo� bir hayal olmaktan �teye gidemeyecektir.
7. �ocu�u hayata haz�rlayan en �nemli kurumlardan biri olan aileyi ele alarak nesillerin ruhunun olu�mas�ndaki etkileri �zerinde k�saca durmaya �al��al�m. Anne ve baba, hatta abla, a�abey, teyze, day�, hala, amca, dedi, nine ger�ek manada �ocu�a iyi birer rol model olmak zorundad�r. Anne-baban�n ilgisizli�i, �ocuklar�n huzurunda y�ksek sesli tart��malar hatta fiziki darba varan g�r�nt�ler yavrular�m�z�n ruh d�nyas�nda b�y�k yaralar a�maktad�r. Annesinin veya babas�n�n kendisini terk edece�i korkusuyla okula gelen �ocuk, kendini derse veremez ve ba�ar� grafi�i gittik�e d��er. Anne-baba aras�ndaki olumsuz diyaloglar, �ocu�un ruh d�nyas�nda iz b�rakan birer �izik gibi kal�r ve yavru onu �m�r boyu ta��r.
8. Unutulmamal�d�r ki �ocu�umuz, evimizde besledi�imiz bitkilerden, muhabbet ku�lar�ndan daha �nemsiz de�ildir. Evde, �ocuklar�n �al��malar�, ev �devlerini yapabilmeleri i�in uygun �al��ma �artlar�n� olu�turmak da ba�ar� i�in �nemlidir. K���k bir kitapl���n�n olmas�, �al��aca�� uygun bir k��enin bulunmas� en az�ndan temel �art olarak yerine getirilmelidir. �ocuk �al���rken, bir k��ede televizyon seyredilmesi, y�ksek sesle bir �eyler dinlenilmesi onun dikkatini da��tacakt�r.
9. 9. ��rencinin ba�ar�s�nda, e�itim-��retimi besleyen dok�manlar�n kalitesi de g�z �n�nde bulundurulmas� gereken �nemli bir noktay� olu�turuyor. Bu konuda hem iyi ara�t�rmak hem de se�ici olmak gerekir. Bask�lar�n kalitesi, verilen bilgilerin do�rulu�u, m�fredata ve �ocuklar�n geli�imlerine uygunlu�u, e�itime ve ��retime sa�layaca�� katk� g�z �n�nde bulundurulmal�d�r. �yi kaynaklar�n ��renci ba�ar�s�n� ciddi manada art�rd���n� biliyoruz. Yanl��l�klarla dolu �zensiz dok�manlar yarar yerine zarar verebilir.
10. ��rencilere olumsuz ifadelerle hitap etmek, onlar� olumsuz �ekilde etiketlemek, yavrular�m�z�n ki�ilik ve de�er geli�imleri i�in son derece sak�ncal�d�r. Bunlardan ka��nmak gerekir.
11. �zellikle ilk yar�y�lda not ve davran�� olarak ba�ar�s�z ��rencilerimiz olabilir. Bu problemlerin ��z�m� konusunda ��retmenlerle ortak ��z�m yollar� bulup uygulamal�y�z. Ba�ar� seviyesi d���k ��rencilerle birebir ilgilenmek gerekir. Sorunlar�n ��z�m� konusunda velinin en b�y�k deste�i, ��retmenlerdir. Okuldaki sorunlar�n ��z�m� konusunda da velilerimiz ellerinden gelen deste�i vermek durumundad�r. Ders ba�ar�s� s�k�nt�l� olan ��rencilere, eksikliklerini gidermek amac�yla takviye ders ald�rmak yararl� olur. Bunun i�in ��retmenlerle birlikte uygun bir program haz�rlanmal�d�r.
12. Her zaman oldu�u veliler, �ocuklar�n uyku ve beslenme d�zenlerine dikkat etmelidirler. Maalesef baz� velilerin �ocuklar�n uyku ve beslenme d�zenleri konusunda hassas davranmad�klar�n� g�r�yoruz. Kahvalt� yapmadan, a� a� okula gelen ��rencilerin ba�ar�lar�n�n d��t���ne dair her g�n yeni ara�t�rma sonu�lar� kamuoyu ile payla��l�yor. Gen� vakitlere kadar televizyon seyredip ge� kalan ebeveynlerin �ocu�unu sa�l�kl� bir �ekilde okula haz�rlamas� m�mk�n de�ildir. ��renciler, yemesiyle, ders ara�lar�yla, giyim ku�am�yla tam olarak okula haz�rlanmal�d�r. G�ler y�zle u�urlanmal� ve kar��lanmal�d�r.
13. Arkada� �evresi, �ocu�un ba�ar�s�n� etkileyen �nemli sosyal yap�lardan biridir. Bu konuda, �ocu�un �evresine dikkat etmek gerekir. Daha k���k ya�larda bile olu�turulan olumsuz �evreler hem �ocuklarda de�er kayb�na hem de ders ba�ar�lar�n�n d��mesine sebep olmaktad�r. Bu konuda gerekirse tan�d�k baz� ailelerle uygun �evre, arkada� ve akran gruplar� olu�turmak gerekebilir.
14. Kitap okumak ve bunu al��kanl�k h�line getirmek her insan i�in �ok �nemlidir. Burada, �ocu�un geli�imine, psikolojisine uygun kitaplar� se�mek gerekir. Her kitap, yararl� de�ildir. �ocukta olumlu duygular� geli�tirecek, edep ve terbiyesine olumlu katk�lar sa�layacak, problemlerin ��z�m�n� g�sterecek; sevgi, sayg� a��layacak kitaplar� tercih etmek gerekir. Bu konuda ��rencinin ilgi alan� da g�z �n�nde bulundurulmal�d�r. Veli-��renci-��renmen g�r��mesiyle kitaplar belirlenmelidir. M�mk�n olursa g�n�n uygun bir saatinde aile fertleri hep birlikte kitap okumal�d�rlar. Okuma al��kanl��� olmayanlar, azdan ba�layarak �o�a do�ru yava� yava� okuma s�relerini art�rabilirler.
15. �ocuklarla ilgilenme konusunda i� yo�unlu�u gerek�eleri, s�k s�k misafirli�e gitme ve misafir kabul etme etkinlikleri e�itim-��retim konusunda �ocuklar�m�z� olumsuz etkileyebilir. Bunun planlamas�n� yap�lmal�, etkinliklerin �ocuklar �zerinde olumsuz tesir b�rakmas�na izin verilmemelidir.
16. Geziler de �nemli ��renme yollar�ndan biridir. Ailenin ekonomik durumuna g�re ailece yap�lacak geziler hem ��retici olur hem de aile bireyleri aras�nda samimiyeti art�r�r. Konu�ma f�rsat� bulunmayan �o�u konular dile getirilir, yeni ve s�cak diyaloglar ya�an�r. Gezilerimizi oyunlarla s�slemek, �ocuklar i�in doyum olmaz zaman dilimleri ya�amam�z� sa�lar. Oyun, �ocuk i�in sevin� ve mutluluk kayna��d�r.
17. Geziler de �nemli ��renme yollar�ndan biridir. Ailenin ekonomik durumuna g�re ailece yap�lacak geziler hem ��retici olur hem de aile bireyleri aras�nda samimiyeti art�r�r. Konu�ma f�rsat� bulunmayan �o�u konular dile getirilir, yeni ve s�cak diyaloglar ya�an�r. Gezilerimizi oyunlarla s�slemek, �ocuklar i�in doyum olmaz zaman dilimleri ya�amam�z� sa�lar. Oyun, �ocuk i�in sevin� ve mutluluk kayna��d�r.
18. �lk okuma ve yazmay� yeni ��renen ��renciler i�in ayr� bir de�erlendirme yapmak gerekir. �zellikle yavrular�m�z�n ilk okumaya ge�ti�i d�nemlerle, okuma h�z�n� art�rmak amac�yla sesli ve ikili okumalar yapmak yararl� olur. Okuma h�zlar�n� geli�tirmek i�in iyi okuyan biriyle okumaya yeni ba�layan ��renciler e�li, arkada�l�, ikili okumalar yapmal�d�rlar. ��renci �nce dinler, daha sonra kendisi sesli olarak okur.
19. Televizyon, �nternet ve bilgisayar �o�u ailelerin hayat�n�n merkezine oturmu� durumdad�r. Bu konuda s�n�rl� ve sorumlu hareket etmek do�ru olur. Teknolojinin, �ocuklar�n geli�imi �zerinde olumlu veya olumsuz bir�ok etkisi vard�r. �ocuklar, tek ba�lar�na televizyon seyretmemeli, seyredilecekse bile ailenin kontrol� olmal�d�r. Herkes kendi odas�na �ekilip televizyonu seyretmemelidir. Se�ici bir davran�� sergilenmelidir. �ocuklar �zerinde olumsuz etki b�rakacak her t�rl� program konusunda se�ici olmam�z gerekir.
20. B�t�n iyi niyetli �abalara ve yakla��mlara ra�men �ocu�umuzun durumunda olumlu de�i�iklikler olmuyorsa, dikkatini toplamakta ve �al��makta zorlan�yorsa bu durumda bir uzmanla g�r��mekte yarar olabilir.
9.2.2013 0 - 11998
|