Ay�enur Asuman U�ur
Kimi ilgili �evreler mevcut doktor say�n�n yeterli oldu�unu fakat T�rkiye'deki doktor da��l�m�n�n iyi yap�lmad���n� s�ylerken kimi �evrelerse doktor say�s�n�n �u anda yetersiz oldu�unu ve buna y�nelik �al��malar�n �zerinde durulmas� gerekti�ini bildiriyor. Ald���m�z g�r��ler ve veriler ekseninde bakal�m T�rkiye'nin doktor haritas� neler d���nd�r�yor.
T�rkiye'de son y�llarda doktor say�s� "yeterli mi yetersiz mi" sorusu s�k s�k sorulan ve ilgili �evrelerin yapm�� oldu�u farkl� a��klamalar dolay�s�yla hala cevab� tam olarak al�namayan bir durum olarak kar��m�za ��k�yor. Kimi ilgili �evreler doktor say�s�n�n �u anda yetersiz oldu�unu ve buna y�nelik �al��malar�n �zerinde durulmas� gerekti�ini s�ylerken, kimi �evrelerse mevcut doktor say�n�n yeterli oldu�unu fakat T�rkiye'deki doktor da��l�m�n�n iyi yap�lmad���n� bildiriyor.
Sa�l�k Bakanl���'n�n 15.06.2011 tarihinde sunmu� oldu�u verilere g�re T�rkiye'de 64 bin 701 uzman hekim �al���yor. 34 bin 230 pratisyen hekim ve 20 bin 252 asistan ile birlikte bu say� toplam 119 bin 183'� buluyor. Bu doktorlardan 69 bin 442'si Sa�l�k Bakanl���'na ba�l� sa�l�k kurulu�lar�nda, 26 bin 271'i ise �niversitelerde ve 19 bin 628'i �zel sekt�rde g�rev al�yor. 20 bin 326 olarak verilen di� hekimi say�s� ise Sa�l�k Bakanl���'na ba�l� sa�l�k kurulu�lar�nda 6 bin 734, �niversitelerde 889 ve �zel sekt�rde de 12 bin 703 olarak da��ld��� g�r�l�yor.
�te yandan T�rk-Sa�l�k Sen'in 2011 y�l� Mart ay�nda yay�nlad��� ara�t�rma verilerine g�reyse T�rkiye'de toplam 115 bin 256 doktor g�rev al�yor. Bu doktorlardan 67 bin 667'si (29 bin 526 uzman- 30 bin 830 pratisyen hekim-7 bin 311 asistan Sa�l�k Bakanl���'na ba�l� sa�l�k kurulu�lar�nda g�rev al�yor. Doktorlar�n 25 bin 15'i �niversitelerde, 22 bin 574'� �zel sekt�rde �al���yor. T�rkiye'de bir doktora ise 640 ki�i d���yor. Sa�l�k Bakanl���'ndaki g�revli doktorlar dikkate al�nd���ndaysa bir doktora 1089 ki�i d���yor. �te yandan 2010 y�l�nda T�rkiye'de 100 bin ki�iye d��en hekim say�s� 153 iken AB ortalamas�n�n 322 oldu�u yap�lan ara�t�rmada sunulan veriler aras�nda yer al�yor. Yine ayn� ara�t�rmaya g�re Sa�l�k Bakanl���'ndaki doktorlar dikkate al�nd���nda T�rkiye'de en az doktorun bulundu�u ilin 78 doktorun �al��t��� Bayburt oldu�u ve bu ili 87 doktorla Ardahan ve 104 doktorla Hakkari'nin izledi�i bildiriliyor. T�rk Sa�l�k-Sen'in sunmu� oldu�u bu veriler T�rkiye'nin doktor durumu ile ilgili genel tabloyu bir anlamda g�zler �n�ne seriyor.
2003 y�l�nda g�ndeme getirilen "Sa�l�kta D�n���m Program�" uygulamalar�na ba�l� olarak devlet hastanelerine ve �zel hastanelere yap�lan hasta ba�vurular�n�n �nemli bir oranda artmas� sonucunda, ya�anan s�k�nt�lar "yetersiz sa�l�k personeli" g�r��lerine destek verdi. Bu tart��malarla kaybedilen zamana bak�ld���nda ister istemez ak�llara tak�lan bir soru var: Acaba t�p fak�ltelerine ve di�er sa�l�k personeline e�itim veren okullara y�nelik iyile�tirmeler 89 y�l �nce ba�lat�lm�� olsayd� daha do�ru ad�mlar at�lamaz m�yd�? Doktorlar�n ve t�p fak�ltelerinin niteli�ine bak�lmaks�z�n "doktor yetmiyor, ithal doktor getirece�iz, kararname ��k�yor" iddialar�yla �alkalanan g�ndem sa�l�k �al��anlar�n� hop oturtup hop kald�r�yor�
T�rkiye'deki doktor say�s� �zerinde kapsaml� ara�t�rmalara imza atm�� olan T�rk Tabipleri Birli�i'nin Merkez Konseyi �yesi ve Pamukkale �niversitesi Halk Sa�l��� ��retim �yesi Do�. Dr. Mehmet Zencir de �ncelikle "artan hasta ba�vurular� ile birlikte ba�vuru say�s�n�n OECD �lkelerini de a�m�� durumda oldu�una ve bu art���n da devam edecek gibi g�z�kt���ne" dikkat �ekiyor. Do�. Dr. Zencir "hekim yetersizli�i" yak�nmas�na farkl� bir a��dan bakarak tespitlerini ��yle aktar�yor:
"Sa�l�k kurumlar�n�n 'i�letme' konusunda yetenekleri artm�� y�neticileri (hekimler dahil; ister istemez) sadece verimlilik art���na odaklanm�� durumdalar. Sadece hekim ba��na hasta say�s� de�il, hekim ba��na d��en i�lem say�s� da artm�� durumda. �zellikle gelir getiren faaliyetlerin artt���n� sa�l�k kamuoyunun t�m� biliyor, bu konuda sesini duyurmaya �al���yor, ama ne yaz�k ki bu ���l�k duyulmuyor, kar��l�k bulmuyor. �zel sekt�rde daha net g�r�len, kamu sa�l�k kurumlar�n� da etkisi alan kurumun gelirini art�rma �abas�, medyan�n da te�viki ile sa�l�k hizmet kullan�m�n� k�r�klemi� durumda. Hekim say�s�n�n art�r�lmas�, dengeli da��t�m� ger�ekle�se bile hekim ba��na d��en hasta say�s�n�n d���r�lebilmesine katk� sa�lamayacak gibi g�z�k�yor."
2010 y�l�nda D�nya Sa�l�k �rg�t� (DS�) taraf�ndan haz�rlanan rapora g�re d�nya genelinde sa�l�k personeli dengesizli�i be� ana grupta toplan�yor. Bu dengesizliklerden birincisi mesleki veya uzmanl�klar aras� dengesizlik. Yani doktor, hem�ire gibi sa�l�k profesyonellerinin dengesizlikleri ile meslek grubu i�erisinde (�r. t�p uzmanl�k dallar�) ortaya ��kan dengesizlikler bu grupta yer al�yor. Raporda bildirilen ikinci dengesizlik ise, co�rafi dengesizlik� "K�rsalkentsel" alan veya "yoksulzengin" b�lgelerde hizmet sunan sa�l�k profesyonellerinin da��l�m�ndaki dengesizlikler, co�rafi dengesizlik olarak kabul ediliyor. Kurumsal ve hizmet dengesizlikleri ise DS�'n�n raporunda yer alan bir di�er dengesizlik grubu olarak kar��m�za ��k�yor. Sa�l�k personelinin �al��t��� kurumlara g�re dengesiz da��l�m�na dikkat �eken bu grupta, �rne�in bir hastanede radyoloji uzman� yokken, bir ba�ka hastanede ihtiya� fazlas� d�rt tane radyoloji uzman�n bulunmas� s�z konusu. Raporda yer alan bir di�er dengesizlik ise kamu�zel dengesizlikleri. Kamu ve �zel sa�l�k sistemi aras�nda insan kaynaklar� tahsisindeki farkl�l�klardan kaynaklanan dengesizlikler de bu grup dengesizliklere giriyor. Raporda yer alan son dengesizlik ise cinsiyet fark� olarak belirtilmi�.
Hekim ve sa�l�k personeli da��l�m�ndaki dengesizliklerin T�rkiye'nin kronik sa�l�k sorunlar�n�n ba��nda geldi�ini ve di�er sa�l�k sorunlar�na da kaynakl�k etti�ini vurgulayan Ba�kent �niversitesi Sa�l�k Bilimleri Fak�ltesi ��retim �yesi Prof. Dr. �ahin Kavuncuba�� dengesizli�in," ekonomik a��dan, mevcut piyasa ko�ullar�nda sunulan i�g�c� miktar� ile talep edilen i�g�c� miktar� aras�ndaki uygunsuzluk" oldu�u tan�m�n� yaparak �unlar� aktar�yor:
"��g�c� piyasas�ndaki arz ve talep dalgalanmalar�ndan dolay� dengesizlikler olu�abilmektedir. Sa�l�k i�g�c� sisteminin kendine �zg� yap�s� nedeniyle piyasa mekanizmas� tek ba��na uygun arz ve talep dengesini sa�layamamaktad�r. Bu nedenle insan kaynaklar� planlamas� ve kamu m�dahaleleri yoluyla, piyasa mekanizmas�n�n ��zmekte yetersiz kald��� arz ve talep dengesizli�i sorunu k�smen ya da t�m�yle ��z�lebilmektedir."
Her ne kadar T�rkiye'de co�rafik dengesizlikten s�z edilse de, yukar�da s�ralanan di�er dengesizlik t�rlerinin de ortaya ��kt���n�n ileri s�r�lebilece�ini belirten Prof. Dr. �ahin Kavuncuba��, bu dengesizliklerin giderilmesi i�in �u ��z�m �nerilerinde bulunuyor:
"Personel dengesizli�i, e�itim planlamas� ile e�anl� ger�ekle�tirilecek, etkili bir sa�l�k insan g�c� planlamas� ile k�sa vadede olmasa bile orta vadede ��z�lebilecek bir sorundur. �nsan g�c� planlamas�nda, 'oran y�ntemi, sa�l�k gereksinimleri y�ntemi, hizmet talep y�ntemi ve sa�l�k y�netim sistemi y�ntemi' gibi modeller kullan�lmakla birlikte T�rkiye a��s�ndan 'sa�l�k gereksinimleri y�nteminin benimsenmesinin yararl� olaca�� ifade edilebilir."
Hekimlerin yeterli mi yetersiz mi oldu�u, dengeli da��l�p da��lmad��� bir yana T�rkiye'de baz� bran�larda ya�anan hekim eksikli�i de dikkati �ekiyor. �rne�in �zellikle hematoloji ve yeni do�an uzmanl��� bran�lar�nda hekim a����n�n di�er bran�lara g�re daha �ok bulundu�u �lkemizde bu durum da planlaman�n bir ba�ka boyutunu g�zler �n�ne seriyor.
"Ne yaz�k ki uzun y�llard�r uygun kat�l�mlarla, ger�ek�i bir planlama yap�lmam��, niceli�e dayal� bir istihdam politikas� izlenmi�tir. Sadece say�n�n art�r�lmas� y�n�nde politikalar izlenmi� (niteli�i g�z ard� eden), as�l gereksinim olan sa�l�k hizmetlerinin niteli�inin art�r�lmas� ve sa�l�k �al��an� istihdam�na y�nelik sa�l�kl� giri�imler olmam��t�r" s�zleriyle eksiklikleri dile getiren Do�. Dr. Mehmet Zencir, bir meslek �rg�t� temsilcisi olarak g�r��lerini ��yle aktar�yor:
"Sonu�ta sadece sa�l�k �al��an�n say�s�n�n azl��� de�il ayn� zamanda s�reksizli�i ve g�n�ls�zl��� de hizmetleri etkilemi�tir. Yine son y�llarda artan �at��ma ortam�, dil sorunu vb. katt���m�zda hekim istihdam�n� a�an bir sorunlar yuma��n� tart��t���m�z�n fark�nda olmam�z gerekir."
G�r�ld��� �zere, iyi bir planlama ile mevcut sorunlar� �nemli bir �l��de giderebilmek m�mk�n g�r�nse de anla��lan uygulama a��s�ndan zorluklar var� T�rkiye'de sa�l�k hizmetlerinin planlanmas� ve sa�l�k hizmetlerinin sunum standartlar� konusunda yetki ve sorumluluk sahibi olan Sa�l�k Bakanl���'n�n hekim da��l�m� ve istihdam� konusuna bak���, bu y�nde yapt��� uygulamalar t�m dengeleri etkileyebilecek ve de�i�tirebilecek d�zeyde. Sa�l�k Bakanl���'n�n konuya nas�l yakla�t���n�ysa, Sa�l�k Bakanl��� Tedavi Hizmetleri Genel M�d�r� �rfan �encan aktar�yor:
"T�rkiye'deki mevcut hekim say�s�, DS� Avrupa b�lgesindeki 52 �lke i�inde sondan 3. s�rada. T�rkiye'de hekim say�s�n�n 200 bin olmas� gerekir. T�rkiye'de hekim a���� hemen t�m t�p dallar�nda mevcut olup, esas olarak temel genel tabip eksikli�i en fazlad�r. Hekimlerin b�lgelere g�re da��l�m� konusunda son sekiz y�l i�inde �nemli bir mesafe kat edilmi� durumdad�r. �zellikle sa�l�k ve e� mazereti nedeniyle y���lma olan bir-iki ili d��ar�da tutarsak hemen hemen denge yakalanabilmi� durumdad�r. Art�k co�rafi b�lgelere g�re da��l�m adaletsizli�i yerine b�y�k �ehirler, daha k���k yerle�im birimleri aras�ndaki da��l�m�n hizmete dengeli yans�yacak tarzda olup olmad��� daha �nemli bir sorun haline gelmi�tir. Bundan kast�m�z daha k���k, mesela 20 bin ve 30 bin n�fuslu yerle�im birimlerine verilen uzman hekimlerin yatakl� hizmete aktif katk� sunmad�klar� daha �ok ayaktan tedavi hizmeti sunduklar� bir ger�ektir. Buna kar��n 24 saat bran� uzman� bulundurmak zorunda olan daha b�y�k hastanelerin uzmanlar�na d��en i� y�k� daha fazla olabiliyor."
T�rkiye genelinde hekimlerin da��l�m�nda bir-iki il d���nda denge yakaland���n� s�yleyen Sa�l�k Bakanl��� ile T�rkiye Tabipler Birli�i ad�na g�r�� ald���m�z Do�. Dr. Mehmet Zencir'in g�r��leri aras�ndaki farkl�l�k dikkati �ekiyor. Do�. Dr. Zencir; "Ekonomik ve sosyal nedenlerle gerek kamu gerekse �zel sekt�r taraf�ndan yat�r�m yap�lmayan b�lgeler aras�nda olan ba�ta Do�u ve G�neydo�u, Karadeniz ve �� Anadolu'nun da�l�k b�lgelerinin sa�l�k hizmetleri a��s�ndan i� a��c� olmad���na" dikkat �ekiyor �ncelikle. Ard�ndan �u a��klamalarda bulunuyor:
"Sa�l�kl� ya�am�n elde edilmesine y�nelik temel gereksinimlerin (i�, sosyal g�vence, e�itim, bar�nma, alt yap�, sosyal �evre, demokratik kat�l�m mekanizmalar� vb.) sa�lanmad��� bu b�lgelerde sa�l�k hizmeti de, sa�l�k emek�ilerinin da��l�m� da adaletsizdir. �zetle ya�am�n her alan�nda s�ren adaletsizlik, sa�l�k hizmetlerinde de kendini g�stermektedir. Cumhuriyet'ten bu yana kampanya tarz� m�dahalelerle sa�l�k hizmetleri bu b�lgelerde s�rd�r�lmeye �al���lm��t�r. Ne yaz�k ki zorunlu hizmet d���nda hi�bir y�ntem sa�l�k �al��an� say�s�n� art�rmam��t�r. Bu uygulaman�n sadece sa�l�k alan�nda s�rd�r�lmesi, zorunlu hizmet sonras� atamalardaki sorunlar, ya�amdaki e�itsizliklerin varl���n� s�rd�rmesi vb. nedenlerle zorunlu hizmet sa�l�k emek�ilerinin tepkilerini �ekmi�tir."
D�nya Bankas�'n�n sa�l�kla ilgili yay�nlam�� oldu�u T�rkiye raporunda da ilgili konulara de�inildi�i g�r�l�yor. Raporda T�rkiye'deki hekim ve hem�ire oran�n�n OECD'deki en d���k oranlardan biri oldu�una dikkat �ekiliyor. Bu durumun da beceri da��l�m� ve personelin birbirine oran� konusunda baz� sorunlar do�urdu�u ve hekimlerin sadece y�zde 30'nun pratisyen olarak �al��mas�n�n birinci basamakta var oldu�u bildirilen zay�fl���n muhtemel bir sebebi oldu�u dikkati �ekiyor. �te yandan T�rkiye'nin do�usunda ve �stanbul'da sistemin kapasitesini g��lendirmek �zere arz y�nl� harekete ge�ilmesi gerekti�i, sa�l�k �al��anlar�n� yoksun alanlara �ekmek �zere daha g��l� mali te�vikler olmas�n�n da bu eylemlere rehberlik edebildi�i yaz�l�yor. D�nya Bankas� ayn� raporda, �u anda ihtiya� duyulan doktor say�s� art���n�n sa�lanmas�n�n ard�ndan orta ve uzun vadede doktorluk mesle�ine giri�in kontrol edilmesi gerekti�ini de bildiriliyor. T�rkiye genelindeki hekim da��l�m�ndan �ok hekim say�s�n�n yetersizli�ine vurgu yapan Sa�l�k Bakanl��� Tedavi Hizmetleri Genel M�d�r� �rfan �encan da D�nya Bankas�'n�n raporunu destekler g�r��lerin i�le�inde gelecek planlamalar�n� ��yle aktar�yor:
"Personel eksi�i d���nda �zel ve a��lmaz bir s�k�nt� g�rm�yoruz. En b�y�k s�k�nt�m�z sa�l�k personeli s�k�nt�s�� Son y�llarda at�lan ad�mlarla bu konuda da �n�m�zdeki 35 y�l i�inde k�smi rahatlama, 2023 y�l�na kadar ise ger�ek bir rahatlama olu�aca��na inan�yorum."
Belli ki "hekim say�s�n�n yetersizli�i" konusunda Sa�l�k Bakanl���'n�n �srarl� ��k��lar�, sa�l�k kamuoyun b�t�nden destek g�rm�yor. Farkl� yakla��m g�sterenler aras�nda yer alan T�rkSa�l�k Sen Genel Ba�kan� �nder Kahveci "�lkemizdeki en �nemli sorunlardan birinin hekim eksikli�inden ziyade hekim da��l�m�ndaki dengesizlik oldu�unu g�rmek gerekti�ini" vurguluyor ve ��yle devam ediyor: "Bug�n doktorlar� metropollerde toplayan, b�rak�n Do�u'yu ya da G�neydo�u'yu Ankara'n�n ta�ras�n� bile doktorsuz b�rakan bir planlama var. Bu plans�zl���n sonucunda; medyada doktor olmad��� i�in kapanan sa�l�k ocaklar�, hizmete giremeyen hastane birimleri ve atand��� ta�radan tayinini y�llar ge�mesine ra�men yapt�ramad��� i�in istifa eden doktorlar ile ilgili haberleri g�r�yoruz..."
Sa�l�k Bakanl���'n�n mevcut hekim eksi�ini yabanc� doktor ile kapatmay� d���nd���n� de ileri s�ren �nder Kahveci, "yabanc� doktor istihdam�n�n yap�lmas�n�n son derece yanl�� oldu�una" dikkati �ekerek sorunun as�l kayna��na y�nelik tespitlerini ve ��z�m �nerilerini ��yle aktar�yor:
"Var olan� yokmu� gibi g�steren bu planlama sisteminin yerine her doktorun belli bir s�re belli bir yerde g�rev yapaca�� rotasyon sistemi uygulan�rsa ne T�rkiye'de doktor eksi�i olur ne de doktorlar�m�zda mahrumiyet b�lgelerinde unutulma korkusu olurdu. Yabanc� doktorda ikinci �nemli nokta T�rkiye'ye gelecek hekimlerin hangi �lkelerden olaca��d�r. Burada dikkat �ekmek isterim ki, hi� kimse Amerika'dan ve �ngiltere'den gelecek doktorlar� beklemesin. Onlar�n �lkemize gelmelerini sa�layacak bir cazibe yok. �al��ma �artlar� ve ald�klar� �cretler �lkemizden �ok daha iyidir. Bize ancak Pakistan, Asya �lkeleri ve Do�u Avrupa'dan ucuz i� g�c� olarak doktorlar gelir. Mesleki deneyimleri bizim doktorlar�m�zla k�yaslanamayacak bu doktorlar�n verdi�i kalitesiz hizmetin faturas� da vatanda�a ��kar."
Peki, bu iddia ne kadar ger�ekle�ebilir? Sa�l�k Bakanl��� hekim a����n� kapatmak i�in ne gibi faaliyetlerde bulunmay� planl�yor? Ger�ekten yurt d���ndan yabanc� doktor getirilmesi konusu Bakanl���n g�ndeminde var m�? Yabanc� hekimlerle ilgili sorunun yan�t� ge�ti�imiz g�nlerde bas�na yans�yan baz� haberlerde yer ald�.
H�k�metin, se�im sonras� al��kanl��� olan "kanun h�km�ndeki torba kararnameler"den biri yoluyla "yabanc� hekim ithaline" ye�il ���k yakt���n� bu haberlerden ��rendik.
8 Eyl�l 2011 tarihli internette yer alan haber kaynaklar�ndan ald���m�z bilgilere g�re; Sa�l�k Bakanl��� taraf�ndan haz�rlanan konuyla ilgili kararname tasla��n�n onaylanmas� halinde, T�rkiye'de yabanc� doktor uygulamas� ba�layacak. Tabii �imdi "kanun h�km�nde kararnamelerin neden ve nas�l haz�rland���, onay� kimin verece�i, ileri demokraside Dan��tay'�n nas�l bir i�levi oldu�u" gibi sorularla ak�llar fazlas�yla kar��abilir ama biz konumuza devam edelim�
Bas�nda yer alan haberlere g�re; Sa�l�k Bakanl��� bu yeni kararname tasla�� ile merkez ve ta�ra kadrolar�nda, ihtiyaca ve i�in yap�s�na g�re, vatanda�l�k �art� olmadan yabanc� uzman doktorlar� g�revlendirebilecek. Bu sayede kamuda yabanc� doktorlar�n T�rkiye'de �al��abilmesinin �n� a��larak, ayr�ca �zel sekt�rden b�rokrat transferi de m�mk�n hale gelebilecek� Tasla��n uzmanlarla ilgili maddesindeyse, "�htiyaca ve i�in �zelli�ine g�re a��ktan yabanc� uzman �al��t�r�labilir ve bunlar i�in vatanda�l�k �art� aranmaz" h�km�n�n de yer alaca�� bildiriliyor ayn� kaynaklarda. Ayr�ca, yabanc� uzmanlar�n �al��t�r�lmas�na dair usul ve esaslar�n da bakanl�k�a haz�rlanacak y�netmelikte belirtilece�inin ifade edildi�i taslakta, yabanc� uzman say�s�n�n toplam uzman say�s�n�n y�zde 5'ini a�amayaca�� da bildiriliyor. Sa�l�k Bakanl��� yetkililerinin tasla�a son halinin verilmedi�i, yasa haline getirilmeden �nce taslak �zerinde de�i�ikli�e gidilece�ini kaydetti�i de internetten sitesinden al�nan bilgiler aras�nda yer al�yor. Buna kar��l�k Tedavi Hizmetleri Genel M�d�r� �rfan �encan, "T�rkiye'de yabanc� doktorlar�n �al��t�r�lmas�na y�nelik at�lan ad�mlar i�in bu konu daha �nce yasama merciinin g�ndemi oldu. Yeni bir yorum yapmak �u a�amada do�ru olmaz." �eklinde ki a��klamas�yla yetiniyor.
Yabanc� sa�l�k personeline k�sa vadede ihtiyac�m�z oldu�unu s�yleyen Sa�l�k Bakan� Recep Akda� ise "2023 y�l�nda kendi doktorlar�m�z bize yetecek ancak bug�n yabanc� doktorlar�n istihdam� gerekiyor" diyor.
Peki, uzun vadede ihtiya� olmad��� kabul edilen yabanc� doktorlar k�sa vadede �lkemiz i�in bir ihtiya� m�d�r? Bu sorunun yan�t� �nder Kahveci'den ��yle geliyor: "Sa�l�k Bakanl��� bu eksikli�i 2003 y�l�nda tespit etseydi, t�p fak�ltesi kontenjanlar� art�r�lsayd� 2011 y�l�nda hekim eksi�imiz kalmazd�. Ayr�ca �lkemizdeki en �nemli sorunlardan birinin hekim eksikli�inden ziyade hekim da��l�m�ndaki dengesizlik oldu�unu da g�rmek gerekiyor."
Dokuz y�ld�r izlenen sa�l�k politikalar� ve medyan�n g��l� deste�i e�li�inde, hekimlerin ve sa�l�k �al��anlar�n�n itibarlar�n� s�rekli zedeleyerek �lkemizde "yepyeni bir sa�l�k modeli" olu�turanlar�n, ithal doktorlarla sorunlara ��z�m getirip getiremeyeceklerini hep birlikte izlemeye devam edece�iz� Tabii bu arada Do� Dr. Mehmet Zencir'in �u g�r��lerini de kay�t alt�na alarak�
"Ana politika olarak h�k�metin sa�l�k hizmetini k�r getiren bir alan haline d�n��t�ren uygulamalardan vazge�mesi, sa�l���n korunmas� ve geli�tirilmesini esas alan bir politikan�n �n plana ge�mesi, bu anlay�� pe�inen eme�i de g�zeten emek dostu politikalard�r. D�nya tarihi bunu kan�tlam��t�r. Bu politikalardan vazge�ilmesi, ya�am�n her alan�n�n metala�t�r�lmas�, eme�i y�nelik sald�r�lar� da pe�inden getirmi�tir. Yine ��z�m s�reci i�in H�k�metin Bakanl���n politikalar�n olu�turulmas� s�recinde demokratik kat�l�m� esas alan bir anlay��� geli�tirmesi, g�stermelik fikir sorma, sonra g�rmezden gelen anlay���n� terk etmesidir. Bu istem hem sa�l�k meslek �rg�tleri, sendikalar i�in hem de akademi i�in ge�erlidir. ���nc�s� sa�l�k emek�ileri da��l�m�ndan e�itsiz etkilenen b�lgelerdeki ba�ta sa�l�k muhalefeti olmak �zere, her t�rl� muhalafete kulak vermeli, ya�ama ge�mesi m�mk�n, uzun soluklu sa�l�k emek g�c� istihdam� politikalar�n�n geli�tirilmesinin �n� a��lmal�d�r."
5.10.2011 - 10137
|