T�rk bilim insanlar�nca geli�tirilen robot "Nesli", Sa�l�k Bilimleri �niversitesi Tepecik E�itim ve Ara�t�rma Hastanesi Bornova Onkoloji Merkezinde kullan�lmaya ba�land�. Yapay zeka �zerine �al��malar yapan bilgisayar m�hendisi Prof. Dr. S�leyman Sevin�, �niversiteden emekli olduktan sonra Dokuz Eyl�l Teknoloji Geli�tirme A� (DEPARK) b�nyesinde "Labenko" adl� �irketi kurdu. �zellikle sa�l�k sekt�r�ne y�nelik bilimsel projeler haz�rlayan Sevin� ve ekibi, kan alma biriminde uzun s�re beklemenin �n�ne ge�mek, burada daha h�zl� hizmet sunabilmek amac�yla yapay zekayla �al��acak robot �zerinde �al��ma y�r�tt�. Bir s�re devam eden �al��malar�n ard�ndan �e�itli testleri ba�ar�yla ge�en robot, hastanelerde kullan�m a�amas�na getirildi. Tepecik E�itim ve Ara�t�rma Hastanesi Bornova Onkoloji Merkezinde hizmete sunulan robot, k���k bir buzdolab�n� and�r�yor. "Nesli" ad� verilen robot, siber fiziksel sistem sayesinde kan alma �nitesindeki sekreterlerin g�revini �stleniyor, bilgisayar g�r���yle t�pleri ay�rt ediyor, etiketliyor ve kullan�ma sunuyor. "Robot Nesli" hastalar�n kan alma biriminde ge�irdi�i s�reyi de k�salt�yor. Yapay zeka ak��l� algoritma Prof. Dr. S�leyman Sevin�, AA muhabirine, "Nesli"nin, yapay zekal� robot ve kan alma hem�ire yard�mc�s� oldu�unu belirtti. Robotun asl�nda hasta i�in planlamalar yapma yetene�ine sahip oldu�unu bildiren Sevin�, cihaz�n t�pleri haz�rlad���n�, hem�irenin de hastan�n kimli�i ve istenilen di�er konular hakk�nda bilgi verdi�ini ifade etti. Sevin�, robotun �al��ma sistemini ��yle anlatt�: "Nesli, hem�irenin ihtiyac� olan kan t�plerini se�iyor, etiketliyor, haz�rl�yor ve hasta gelmeden hem�ireye sunuyor. Bu zeki bir robot ve i�inde kamera var. Arka planda yapay zeka ak��l� bir algoritmaya ba�l�. O da kay�t b�l�m�nden itibaren kan alma birimini y�netiyor. B�l�mde sadece Nesli, hastalar ve hem�ireler oluyor. Algoritma bu ak��� y�netiyor. T�plerle hastan�n temas�n� engelliyor. Hasta ve sa�l�k personeli temas s�resini en aza indiriyor. Kovid-19 ve di�er hastal�klar�n bula�ma riskini azalt�yor." S�rece cep telefonuyla bilgilendirme hizmetinin de dahil oldu�unu ifade eden Sevin�, "Nesli"ye yurt i�i ve d���ndan talep oldu�unu dile getirdi. Yapay zekan�n kullan�m�n� yayg�nla�t�rmay� istediklerini anlatan Sevin�, "Annemin ad� Neslihan idi. Bundan 3 y�l �nce kendisini kaybettik. Hastanede �ok zaman harcad� ve i�imden onun ad�n� vermek ge�ti robota. Ekiple de g�r��erek 'Nesli' ad�n� koyduk." diye konu�tu. 4 ay �nce hizmete al�nd� Hastane Ba�hekimi Do�. Dr. Mustafa Emiro�lu ise Kovid-19 s�recinde "temiz hastane" olarak tan�mlad�klar� Onkoloji biriminde, 150 yatak kapasitesiyle hastalara hizmet verdiklerini s�yledi. Son y�llarda teknolojik geli�melerin t�p d�nyas�nda b�y�k �nem ta��d���n� belirten Emiro�lu, �unlar� kaydetti: "Halk�m�za daha nitelikli sa�l�k hizmeti sunma kayg�s�yla �al���yoruz. �zellikle salg�n d�neminde daha az insanla temas i�in robot tabanl� yapay zeka yaz�l�ml� sistemle �al���yoruz. T�B�TAK'tan te�vik alan kurulu�un robot uygulamalar�n� kan alma birimimizde izliyoruz. Yapay zeka tan�ml� algoritma sayesinde sa�l�k personeli ve hasta aras�ndaki temas azal�yor. Her g�n 100'den fazla hastan�n geldi�i kan alma birimimizde g�revli hi�bir �al��an�m�zda bug�ne kadar Kovid-19'a rastlanmad�." Do�. Dr. Emiro�lu, ilk robotun 4 ay �nce, ikincisinin ise birka� hafta �nce hizmete ba�lad���n� s�zlerine ekledi. Hem�ire B��ra Gezgin de kan alma birimindeki i�lerinin "Nesli" ile �ok kolayla�t���n�, hastalara da daha kaliteli hizmet verdiklerini vurgulad�.
29.9.2020 - 48296
|