D�nyada oldu�u gibi �lkemizde de g�nl�k ya�ant�m�zda tepeden t�rna�a bir�ok de�i�ikliklere yol a�an Covid-19 pandemisi e�itim sistemini de tamamen de�i�tirmi�, Mart ay�ndan itibaren uzaktan e�itime ge�ilmi�ti. E�itimde yeni d�nem de 'uzaktan' a��lacak. Zira, t�m h�z�yla devam eden Covid-19 enfeksiyonuna kar�� �nlem olarak okullarda ders zili 31 A�ustos'ta �ncelikle 'uzaktan' �alacak. Peki, yaz d�neminin rehaveti i�erisinde olan �ocuklar�n, uzaktan e�itimde gerekli disiplini nas�l sa�layabilmesi ve uzaktan e�itimde ba�ar�l� olabilmeleri i�in nelere dikkat etmek gerekiyor? CEP TELEFONUNU SINIRLANDIRIN �ncelikle �ocuklar ya� grubu itibariyle rutine ihtiya� duymaktad�rlar. Pandemi ile beraber �ocuklar�m�z�n bozulan rutinlerinde tatil d�neminde telefon kullan�m�n�n s�kl���n�n artmas�, tablet ile ge�irilen zaman�n fazlala�mas� gibi bili�sel geli�imini olumsuz y�nde etkileyecek yeni ve bir tak�m farkl� al��kanl�klar olu�turmu� olabilirler. Bu sebeple kimi �ocuk online e�itim s�recine adapte olmakta zorlanabilir ve odaklanmakta g��l�k ya�ayabilir. Olu�an bu al��kanl���n velileri taraf�ndan s�n�rland�r�lmas� ve okul s�reci ile beraber y�z y�ze e�itim s�recinde oldu�u gibi ev i�erisinde bu kullan�mlar�n s�resi ve s�n�rland�rman�n devaml�l���n�n sa�lanmas� gerekmektedir. DUYGULARINI PAYLA�MASINI SA�LAYIN Y�z y�ze e�itim s�recinde �ocuklar�n okula devam ediyor olmas�, sosyal ve duygusal geli�imleri a��s�ndan �nem ta��maktayd�. Bu s�re� i�erisinde akran grubundan uzak kalacak olmas� �e�itli duygusal problemlere yol a�abilir. Bu noktada �ocu�un duygusunu anlaman�n ve bu duygusunu ona yans�tman�n faydas� olacakt�r. Aksi halde s�re� i�erisinde anla��lmayan �ocuk duygusal olarak farkl� problemler ya�ayaca��ndan derse motivasyon ve ilgisini kaybedecektir. KONU�MALARINIZ VE DAVRANI�LARINIZLA G�VEN VER�N Online e�itim s�recinde tatile girilmesiyle beraber evde ge�irilen s�renin artm�� olmas� ve bu s�recin y�z y�ze e�itiminden uzak olacak �ekilde devam edecek olmas� �ocuklar�n tatilin devam etti�i y�n�nde d���nmesine neden olabilir. Bu nedenle �ocuk, online e�itim s�recine adapte olmakta zorlanabilir. Bu noktada �ocu�un ya� grubuna uygun olarak e�itim ve ��retim s�recinin neden b�yle devam etmesi gerekti�ini, farkl� sekt�rlerde �e�itli al�nan farkl� tedbir y�ntemlerini �rnek g�stererek anlatmal� ve online ders s�reci ile ilgili kayg�, endi�e, isteksizlik gibi herhangi bir olumsuz duygulan�m� var ise konu�ulmal� ve g�ven verilmelidir. B�RL�KTE �ALI�MA D�ZEN� OLU�TURUN Y�z y�ze e�itim s�recinde oldu�u gibi online e�itim s�recinde de ders �al��ma noktas�nda organize olamayan, zorlanan ve bu noktada deste�e ihtiyac� olan �ocuklar i�in �al��ma d�zeni ve plan� olu�turarak yard�mc� olmak gerekmektedir. Plan ve d�zen dahilinde �ocu�un ger�ekle�tirebildi�i her davran�� ad�na olumlu geri bildirim vermek ve te�vik etmek plana uyum sa�lama s�recinin h�zlanmas�na katk� sa�layacakt�r. UYKU VE BESLENME D�ZEN�NE D�KKAT ED�N Klinik Psikolog Cansu �vecen "�ocuklar�n derse olan dikkati ve devaml�l���n� sa�layabilmek ad�na uykusunu yeterli almas�, beslenme ���n�n�n atlanmamas� �nem ta��maktad�r. �ocu�un ders �ncesinde bu ihtiya�lar�n�n kar��land���ndan emin olmal�, bu s�re� i�erisinde olabildi�ince derse haz�r bir �ekilde oturmas� noktas�nda te�vik etmek gerekmektedir. Bu sebeple uyku d�zeni de�i�en ve bununla beraber yeme d�zeni ve saati farkl�la�an �ocuklar�m�z var ise uyumas� ve kahvalt�s�n� yapmas� ad�na belirli zaman dilimleri belirlemek faydal� olacakt�r" diyor. �ALI�MA ORTAMINDA BUNLARA D�KKAT ED�N! Online e�itim s�recinde �ocu�un dikkat da��n�kl��� ya�amamas� i�in t�pk� okul ortam�nda oldu�u gibi �al��ma yerinin belli olmas�, bir �al��ma masas�n�n bulunmas�, masa, duvar vb yerlerde dikkat da��t�c� unsurlar�n olmamas�, �ocu�un ders �ncesinde ders ile ilgili kalem, defter, kitap gibi materyallerinin haz�r bulunuyor olmas� gerekmektedir. Ayr�ca var ise �al��ma ortam�na uygun ayr� bir odas� olmas� gerekmekte, farkl� bir odan�n bulunamad��� ko�ullarda �ocu�un dikkatini da��tabilecek evde k���k karde� var ise e�itim ortam�ndan farkl� bir yerde bulunmas� ve ailelerin e�itim ger�ekle�irken �e�itli ev faaliyetlerini ger�ekle�tirmemesi gerekmektedir. TENEFF�SLERDE CEP TELEFONUNU KULLANDIRTMAYIN Teneff�s aralar�nda telefon, tablet gibi �ocu�un derse olan dikkatini ve ilgisini azaltacak aletler kullanmamas� gerekmektedir. Bunun yerine okul ortam�nda oldu�u gibi bu zaman dilimi i�erisinde hareket etmeli ve buna te�vik edilmeli, varsa fizyolojik bir tak�m ihtiya�lar�n� kar��lamal� ve tekrar dersin ba��na oturmal�d�r. DESTEK OLUN Derslerin takibi ve �devlerin yap�lmas� konusunda velilerin �ocuklar�na destek�i olmas�, anlamad��� noktalarda cesaretlendirmesi derse olan ilgisinin azalmamas� noktas�nda �nem ta��maktad�r. �ocu�u anlamad��� ve yapamad��� noktalarda ele�tirmek, k�yaslamak ya da ses y�kseltmek gibi olumsuz tutumlar ba�ar�s�zl�k hissinin olu�mas�na sebep olmakla beraber ders s�recinin olumsuz y�nde etkilenmesine sebep olacakt�r. EVDE A�LECE ETK�NL�KLER YAPIN Aile i�i yap�labilecek etkinlikleri artt�rmak ve programlamak bu d�nem i�erisinde akran grubundan ayr� kalan �ocuklar�m�z�n sosyal ve duygusal geli�imi a��s�ndan �nem ta��maktad�r. Bu noktada �ocuk ile ebeveynin ortak karar� do�rultusunda ev i�erisinde yapabilecekleri etkinlikler planlamak ve zaman�n� belirlemek, ev i�erisinde bu anlamda rutin olu�turmak ve aile i�i ili�kilerin olumlu y�nde geli�imine katk�s� olacakt�r. �OCU�UNUZUN ��RENME B���M�NE UYGUN HAREKET ED�N! Klinik Psikolog Cansu �vecen "T�m ebeveynlerin, �ocu�unun akademik d�zeyini do�ru ve ger�ek�i de�erlendirerek, kendi beklentilerini �ocu�un d�zeyine indirgemesi gerekmektedir. �ocuklar�n derse olan ilgisi ve iste�i ��renme bi�iminin farkl�l��� sebebiyle etkilenmektedir. Bu gibi noktalarda �ocu�unuzun ��renme bi�imini fark ederek uygun hareket etmek ve g�sterdi�i �abay� takdir ederek cesaretlendirerek geri bildirim vermek bu s�re� i�erisindeki ��renme motivasyonunun artmas�na olanak sa�layacakt�r" diyor.
27.8.2020 - 47521
|