�stelik kar�n a�r�s�, mide bulant�s� gibi �ikayetlerde bulunan miniklerin bu fobisi, genellikle okula gitmek istememek gibi taleplerle sonu�lanabiliyor. Tabii �ocuklar�n okul fobisi konusunda ebeveynlere birtak�m g�revler d���yor. Central Hospital'dan Uzman Psikolog Aycan Bulut, anne babalara �ocuklarda okul fobisi hakk�nda �nerilerde bulunuyor. Her �ocuk okul sevgisiyle dolu olam�yor. Hatta ��rencilerin bir k�sm� ciddi anlamda okul fobisi ya�ayabiliyor. Okul fobisine sahip olan �ocuklar�n serzeni�lerinin �n�ne ge�mek isteyen anne ve babalar ise, ��retmen de�i�tirmek, �ocu�u daha az ba�ar�l� bir s�n�fa ald�rmak ya da ba�ka bir okula transfer etmek gibi yollara ba�vurabiliyor. Fakat bilinmelidir ki bu y�ntemler yaln�zca ge�ici sonu�lar verir. Bu gibi de�i�iklikler �ocuklar� ba�lang��ta mutlu ve okula uyumlu g�sterse de k�sa s�rede �ocuklar�n yeniden evde kalma iste�i g�stermelerine neden olur. Uygulanacak baz� ad�mlar ise �ocuklar�n okul fobisini yenmesine katk� sa�layabiliyor. BA�ARISIZLIK KORKUSU OKUL FOB�S�N� TET�KLEYEB�L�R Okul fobisi ya�ayan �ocuklar, evde bulunduklar� s�rede �ok mutlu ve ne�eli olur. Hatta bu �ocuklar�n evdeyken ev �devlerini dahi b�y�k bir istekle yapt�klar� g�r�l�r. Bu davran��lar�n�n temelinde okulda ba�ar�s�zl�k ya�ayacaklar� ve s�n�f i�erisinde aktif olamayacaklar� korkusu bulunur. ��nk� bu �ocuklar�n okul ba�ar�s� orta d�zeydedir. Akut okul fobisi olarak adland�r�lan bu durum ise ilkokuldan liseye kadar her ya�ta g�r�lebilir. Fakat bu fobinin etki derecesi, ya� gruplar� i�erisinde de�i�iklik g�sterir. Ergenlik d�nemi ve ergenlik �ncesi rastlanan okul fobisi belirtileri, ilkokula ba�layan �ocuklardaki kadar kuvvetli ve zorlu olmaz. �OCUKLARIN �NSAN �L��K�LER�N� ZEDELEYEB�L�R �ocuklar�n ya�lar� ilerledik�e okul fobisi �iddeti azalma g�sterir ve akut okul fobisi yerini kronik fobiye b�rak�r. Bu fobinin olu�mas�nda ise, gencin �ocukluk y�llar�ndaki akut fobisini de i�ine alan �e�itli davran�� ve problemler �nemli rol oynar. Kronik okul fobisi, akut okul fobisinin tam aksine, birtak�m uyum zorluklar� i�erir. Kronik okul fobisi olan �ocuklar, sadece okuldan de�il, �nceden zevk ald�klar� faaliyetlerden de uzakla�maya ba�lar. Bu �ocuklar ders �al��mad�klar� gibi, yaln�z belli bir ilgi alan�nda faaliyet g�sterir. Ayr�ca okula olan korkular�n� t�m �evrelerine genelle�tirirler. Bu �ocuklar�n gerek insan ili�kilerinde, gerek yeni ortamlardaki huzursuzluklar� ve g�vensizlikleri giderek artar. A�IRI KORUYUCU ANNELER OKUL FOB�S�NE NEDEN OLAB�L�R Okul fobisinde kal�t�msal ve yap�sal etkenlerden ziyade psikolojik ya�ant�lar daha �nemli yer tutar. Okul fobisi olan �ocuklar�n nedensiz yere okula gitmekten korktuklar� d���n�lse de okul korkusunun alt�nda temel etkenler vard�r. Bunlar�n ba��nda, aile ortam�ndaki a��r� bask� say�labilir. Okul fobisi olan �ocuklar�n, okul �ncesi d�nemlerinde anneleri taraf�ndan a��r� �zenle b�y�t�ld�kleri g�r�l�r. Bu t�r annelerin s�rekli �ocuklar�n� memnun ederek onlar�n sevgilerini kazanma �abas� i�inde olduklar�, t�m gereksinimlerini kar��lad�klar� ve onlar� s�rekli koruduklar� dikkat �eker. Bu anneler, �ocuklar�n�n bedensel rahats�zl�klar� ile yak�ndan ilgilidir. �ocuklar� g�zlerinin �n�nde olmad���nda kendilerini �ok rahats�z hissederler. Psikolojik ve fizyolojik olarak �ocuklar�yla a��r� yak�n olma gereksinimi duyarlar. Bu anneler �ocuklar�n� anaokuluna g�ndermekten ka��nd�klar� gibi, �ocuklar�n� arkada�lar�n�n evlerine yollamaktan dahi sak�n�rlar. Ya�am�n ilk y�llar�ndan beri bu t�r anne-�ocuk ili�kisinde olan �ocuklar okul ba�lad��� zaman b�y�k sorunlar ya�ar. Annelerinin koruyucu ve bask�l� ortam�ndan bir an olsun uzak kalmam�� bu �ocuklar�n yabanc� bir �evrede ve tan�mad�klar� insanlarla birlikte olmalar�, onlar� huzursuz eder. Okul fobisi olan �ocuklar�n babalar� da �ocuklar�na ayn� e�leri gibi davran�r. KARAKTER�ST�K �ZELL�KLER� ZEDELEYEB�L�R Okul fobisi olan �ocuklar�n �o�unda �� temel karakteristik �zellik olu�ur. Birincisi, �ocuklar anne babalar� taraf�ndan a��r� korunmalar� sonucu ba��ml�, anne babaya yap���k bireyler olarak geli�ir. �kincisi b�t�n gereksinimlerinin kar��lanmas�, �ocu�un �ok isteyen ve hileye ba�vuran bir birey olmas�na yol a�ar. Bu t�r �ocuklar istedikleri her �eye istedikleri an kavu�ur. Son �zellik ise anne ve babalar�n, disiplin konusundaki yetersizlik ve ba�ar�s�zl�klar�d�r. Ebeveynlerin gerekti�inde �ocu�un isteklerini dizginleyememeleri, �ocukta egemenlik duygusunun geli�mesine neden olur. Bu durum sonucu �ocuk sadece kendisine ili�kin konulara de�il, t�m aile i�i konulara kar���r. Bu t�r ailesel nedenler okul fobisinin tek nedeni de�ildir. Ayr�l�k kayg�s�, de�i�ikliklere kolay uyum sa�layamama da okul fobisinin temel nedenleri aras�ndad�r. Ailede herhangi birinin rahats�zl���, yang�n, ta��nma, h�rs�zl�k, karde� do�umu �ocu�un evden ayr�lmas�n� engelleyen durumlard�r. B�yle durumlarda �ocuk kendini evde olmakla sorumlu hisseder. PS�KOTERAP�YE BA�VURULAB�L�R Okul fobisi, �ocuklar�n okuldan, sosyal faaliyetlerden ve ��renme ya�ant�s�ndan uzakla�malar�na neden oldu�u i�in akademik ve sosyal geli�imlerini olumsuz etkiler. Okul fobisi ya�ayan �ocuklar�n en k�sa s�rede okula d�nmeleri ama�lan�r. �ocu�un okula d�nmesinden �nce sorunun nedenlerinin anla��lmas�na yard�mc� olmak ve endi�elerini azaltmak amac�yla bir s�re i�in psikoterapi yap�lmas� uygundur. Psikoterapi, kronik okul fobisinde ve �ocu�un okula d�nmesinde olumlu sonu� verir. �ocu�un b�yle bir tedavi g�rmeksizin okula d�nmesi, okulda giderek daha mutsuz olmas�na ve gerek sosyal gerekse akademik ba�ar�s� a��s�ndan arkada�lar� aras�ndaki stat�s�n� kaybetmesine neden olabilir. Akut okul fobisi olan �ocuklar� okula ba�layabilmek, uzman terapist yard�m� ile olas�d�r. Tedavide bu �ocuklar�n s�n�fta daha az endi�e duymalar� ve daha huzurlu olmalar� esast�r. Bu ama�la bireysel terapinin yan� s�ra ��retmen deste�inden yararlan�l�r ve ailenin �ocuk yeti�tirme tutumu de�i�tirilir.
10.9.2018 - 35030
|