HelpA Akademi Genel Koordinat�r�, Psikolog G�l�ah Sam Orhan: “Bir �m�r boyunca �al���lacak mesle�in; ki�ilerin duygusal zekas�n� beslemesi gerekir.”
“Mutsuz bir doktor olmaktansa mutlu bir doktor olun.”
“�u an en b�y�k sorun ailelerin ‘benim �ocu�um �ok zeki, her alanda ba�ar�l� olacak kapasiteye sahip’ anlay���. Bu nedenle tercihlerin mutlaka ama mutlaka uzman e�li�inde yap�lmas� gerekiyor.”
“Tercihler a�amas�nda okul ya da dersanelerin rehberlik servisleri �ok fazla ��renciye zaman ay�rd�klar� i�in; bu konuda tek bir ��renciye detayl� analizler yapacak zaman� bulamayabilir.”
Ankara - Uzun s�ren LYS maratonunun en �nemli a�amas�n�n, ki�ilerin gelece�ine y�n veren “tercih” oldu�u, tercihlerin i� ya�am�nda ba�ar� ve mutluluk i�in mutlaka uzman e�li�inde yap�lmas� gerekti�i bildirildi.
Ankara’da ko�luk e�itimi veren �nemli merkezlerden HelpA Akademi’nin Genel Koordinat�r�, Psikolog G�l�ah Sam Orhan,ba�layan LYS tercih s�recinde, ��renci ve ailelerin yo�un �aba sarf etmelerine kar��n, belli �nyarg�lar� k�ramamalar�, a��r� g�ven, bilgisizlik, do�ru adreslere ba�vurmama gibi nedenlerle etkin sonu� alamayabildiklerini ifade etti.
��rencilerin bu kritik tercihlerinin hayata ilk ad�m� atmalar�ndaki en kilit noktalardan biri oldu�una i�aret eden Orhan, �unlar� s�yledi:
“Bu anlamda t�m y�l boyunca �ocuklar�n� �al��malar� y�n�nde motive etmeye �al��an ailelerin, art�k bu noktada hayatlar�n�n en �nemli tercihlerinden birini yapmalar� i�in �ocuklar�na inisiyatif kullanma haklar� vermeleri gerekiyor. Bu noktada ��rencilerin do�ru tercihi yapmalar�nda hayati de�er ta��yan en �nemli unsur ��rencinin zeka kuram�na g�re do�ru mesle�i se�mesidir. ��renciler yapt�klar� tercihleri sadece okulu bitirme anlam�nda de�il, mesle�i icra etme ad�na da �ok iyi d���nmeli. �u an en b�y�k sorun ailelerin ‘benim �ocu�um �ok zeki, her alanda ba�ar�l� olacak kapasiteye sahip’ anlay���. Ailenin ��renciye se�iminde �ans tan�mas� �art. Bu a�amada her insan�n zeka kuram� gere�ince belli ba�l� konulara y�nelimi olur. Ki�iler meslek se�imlerinde mutlaka bu konuya �nem vermeli. Bu nedenle tercihlerin mutlaka ama mutlaka uzman e�li�inde yap�lmas� gerekiyor.”
Orhan, zeka kuramlar�n�n g�rsel(uzamsal) , dilsel (s�zel), mant�ksal(matematiksel), ritmik, ki�iler aras� zeka, i�sel zeka gibi baz� gruplara ayr�ld�klar�n�, bu noktada ��rencilerin zeka kuramlar�n�n lisedeki say�sal, s�zel b�l�m se�imlerinden �ok daha �nemli yer tuttu�unu vurgulad�.
Doktorluk ��in Gerekli Kuramsal Zeka Tipi S�zel ve Dilsel
Bir �m�r boyunca �al��aca�� mesle�in; ki�ilerin duygusal zekas�n� beslemesi gerekti�ini, aksi taktirde ba�ar�s�z meslek gruplar�n�n ortaya ��kaca��na i�aret eden Orhan, ��yle devam etti:
“Bunun �rne�ini pek �ok meslek dal�nda g�rmekteyiz. �rnek vermek gerekirse;T�rkiye’de T�p fak�ltelerine giri�; ��rencilerin lisede say�sal b�l�m se�mesi ile m�mk�nd�r. Oysa doktor olabilmek i�in gerekli olan kuramsal zeka tipi s�zel ve dilsel zeka kuram�n� gerektirmektedir. T�p fak�ltesinde ana derslerden olan anatomi, s�zel ve Latin kelimeleri i�eren dilsel zekay� gerektirir. Bu tarz sistematik farkl�l�klar mesleklerini sevmeyen bir neslin geli�mesine yol a�makta. Bu sebeple ��rencilerin LYS tercihlerinde tercih edecekleri b�l�m�n prestijinden veya maddi getirisinden �ok kendi zeka kuramlar�na uygun bir meslek olup olmad���n� kontrol etmeleri �art. Aile bu anlamda kendi ya�ayamad��� ger�ekleri �ocu�a empozeeder yakla��mdan uzak durmal�. Aile unutmamal�d�r ki mutsuz bir doktor olmaktansa, mutlu bir marangoz olman�n hazz� hi� bir �eyde yoktur.”
Tercih ��in Do�ru Adreste, Fazla Zaman Harcay�n
G�l�ah Sam Orhan, ailelerin �ocuklar�n�n ba�ar�l� bir okul ve meslek hayat� ya�amalar�na y�nelik hayat�na yat�r�m yapmaktan ka��nmamalar�n� da �nererek, a��klamas�nda �u ifadelere yer verdi:
“Aile �zellikle bu d�nemde �ocu�una maddi manevi destek olmal�, do�ru tercih i�in mutlaka bir uzmandan, �zellikle ��renci ko�lar�ndan detayl� yard�m almal�d�r. Tercihler a�amas�nda okul ya da dersanelerin rehberlik servisleri �ok fazla ��renciye zaman ay�rd�klar� i�in; bu konuda tek bir ��renciye detayl� analizler yapacak zaman� bulamayabilirler. Analizler ve kuram tahlilleri yap�lmadan yap�lacak tercihler ki�ileri yan�lg�lara d���rebilir. Ko�lardan al�nan yard�mlarla do�ru analizlerle yap�lan tercihler sonucunda, �lkemizde g�rsel (uzamsal) zekaya sahip harika mimarlar, ki�iler aras� zekaya sahip akl� ba��nda siyaset�iler, ritmik zekaya sahip muhte�em m�zisyenler, i�sel zekas� y�ksek psikologlar dan��manlar ve ki�isel geli�im uzmanlar�, analitik zekaya sahip yarat�c� m�hendisler, dilsel zekaya sahip yazarlar, ileti�imciler yeti�ebilir. �� b�yleyken ��rencinin tercihlerinde d���nmesi gereken en do�ru �ey; hangi okulu tercih edece�inden �nce, hangi mesle�i icra edebilecek kapasiteye ve zeka tipine sahip oldu�unun fark�ndal���n� ya�amakt�r. “
15.7.2013 - 12995
|