Bir e�itim ��retim y�l�n� mutlu bitirecek ��renciler oldu�u kadar; sene sonunu mutsuz, kayg�l� bitirecek ��renciler de vard�r. Bu ��renciler i�in karne d�nemi hayatlar�n�n en s�k�nt�l� d�nemleridir. Kendileri �imdiden karnenin sonucunu bilirler fakat evde bekleyen anne ve babalar�n son durumdan kesin olarak haberleri olmayabilir. Anne babalar �ocuklar�n�n genel durumunu bilseler de, son bir umutla karnenin iyi gelmesini beklerler. Bu bekleyi� de �ocu�u kayg�land�r�r. Karneye gere�inden fazla anlam y�klemeyin Karne, ��rencilerin okul hayat�n�n ve derslerdeki durumunun takibi amac�yla verilir. Al�nan karneler aileler i�in; �ocu�un e�itim hayat�ndaki geli�meleri ve de�i�meleri, spesifik bir konuya olan ilgisini, s�k�nt� ya�ad��� alanlar� g�sterir. Ancak buradaki �nemli nokta, anne ve baban�n karneyi bir �v�n� veya utan� kayna�� olarak de�il, �ocu�unun geli�imini takip etmek ve hangi alanlarda deste�e ihtiyac� oldu�unu anlamak i�in kullanabilecekleri bir ara� olarak g�rmeleri gerekti�idir. Karneye olmas� gerekenden fazla anlam y�klenmemeli; ula��lmas� gereken bir ama� de�il, ba�ar�ya g�t�recek bir ara� �eklinde yorumlanmal�d�r. �ocuk, ba�kalar� ile k�yaslanmamal� Karnesi k�t� olan ��renci i�in, ailesinin tutumu ve tepkisi �nemlidir. Al�nan karneye gere�inden fazla anlam y�kleyen aileler; �ocuklar�n� a�a��lay�c�, k�yaslay�c�, utand�r�c� davran��lar sergiler. Bu davran��lar, �ocuklarda olumsuz bir benlik geli�imine ve kendine g�ven eksikli�ine neden olur. Bu sebeple karneyi �ocu�un derslerle ilgili genel durumunu g�steren, geli�imi i�in yol g�steren bir ara� olarak g�rmek gerekir. �ocu�un kendine g�venini ve motivasyonunu olumsuz etkileyen en etkin davran��lar aras�nda, kendisinin s�n�f arkada�lar� veya ba�ka �ocuklarla k�yaslanmas�d�r. �ocuklar ba�kalar� ile k�yasland�k�a, ailelerine kar�� daha agresif ve sald�rgan olurlar. ��nk� bu �ocuklar, ailelerini hi� memnun edemeyeceklerini d���n�rler. Ya�ad�klar� hayal k�r�kl�klar� kendi kapasitelerini engeller, hayat boyu ailelerini memnun etmeye �al���r ve etraflar�n� kontrol ederek yo�un bir kayg� ya�arlar. �ocu�un kapasitesinin �st�nde beklentilere sahip olmak ve y�ksek hedeflere ula�amad���n� g�rmek, karne d�neminde hem aileler hem de �ocuklar i�in bask� ve kayg� yarat�r. Ceza vermek �ocu�un geli�imini engelleyebilir �ocuk karnesi ile eve geldi�inde h�zla g�z atmak ve hemen tepki vermek yerine, onunla karne �zerinde konu�mak i�in uygun bir zaman belirlenmelidir. K�t� notlar i�in onu cezaland�rmak yerine d���k notlar� ve/veya ��retmenlerinin olumsuz yorumlar� hakk�ndaki fikirleri sorulmal�d�r. �nce �ocuk dinledikten sonra, dersler ve notlar �zerinde birlikte konu�ulmal� ve anne-baban�n fikirlerini uygun bir dille kendisiyle payla�mas� gerekir. �ocu�u cezaland�rmak anl�k bir ��z�m �retebilir fakat uzun s�reli ��z�mler i�in olanak vermez. Ceza vermek, �ocu�un ki�isel geli�imini engeller. Anne ve baban�n �ocu�u cezaland�rmadan �nce ba�ar�s�zl���n alt�ndaki nedenleri iyi ara�t�rmas� gerekir. Bask�c� tutumlar� destekleyen cezalar, �ocu�u duygusal ve zihinsel olarak olumsuz etkiler. �ocu�un eksikleri varsa birlikte plan yap�lmal� �ocu�un iyi olan dersleri i�in ise takdir etmeyi atlamadan, bir sonraki d�nem eksiklerini nas�l tamamlamay� d���nd��� sorulmal� ve bu konuda beraberce bir plan haz�rlanmal�d�r. �rne�in; matematik dersinden k�t� notlar ald�ysa her hafta sonu, o hafta okulda i�lenen derslerin �zerinden gitmeye birlikte karar verilebilir. Ya da ingilizce notlar� d���k ise, bilgisayarda keyifle oynayabilece�i bir yandan da ingilizcesini geli�tirebilece�i bir oyun ara�t�r�labilir. �d�llendirirken a��r�ya ka�may�n Karnesi ba�ar�l� olan �ocuklar� �d�llendirirken, abartmamaya �zen g�sterilmelidir. �ocu�un b�y�k hediyeler i�in de�il, gelece�i i�in �al��mas� sa�lanmal�d�r. Ayr�ca �ocu�a verilecek hediyelerin, okul ba�ar�s�na ve bireysel geli�imine katk� sa�layacak hediyelerden se�ilmesine dikkat edilmelidir. Maddi de�eri y�ksek hediyeler yerine ya��na uygun, i�levselli�i y�ksek hediyeler tercih edilmelidir. Hediyelere ek olarak, �ocu�a s�zel olarak da ba�ar�lar� hakk�nda bol geri bildirimlerde bulunulmal�d�r. K�t� notlar�n sorumlusu sadece �ocuk de�il �ocu�un karnesindeki her k�t� not; �ocu�un, ailenin ve okulun de�erlendirilmesi gerekti�ini g�sterir. Yap�lan de�erlendirme hatalar�n ve yanl��lar�n g�r�lmesini, eksikleri gidermek i�in yeni planlar yap�lmas�n� sa�lar. Bu de�erlendirme yap�l�rken, �ocukla birlikte olunmal� ve mutlaka onun da konu ile ilgili fikirleri sorulmal�d�r. �ocu�a kar�� yarg�lay�c�, sinirli, �srarc� olunmamal�d�r. Sadece �ocuk dinlenmeli, kendisinin de ya�ad��� durumla ilgili ��z�m yolu �retmesine olanak verilmelidir. Ya�ad��� duygular�, okul ve karne hakk�ndaki d���ncelerini, tepkileri k���msenmemeli ve ele�tirilmemelidir. �ocu�unuzun yeteneklerini ke�fedin �ocuklar�n yetenekleri ke�fedilerek, bu yetenekleri do�rultusunda y�nlendirilmeleri gerekir. Yapamad�klar� yerine yapabildikleri ke�fedilip, bunlar i�in �ocuk motive edilmeli ve �zg�veninin geli�mesi sa�lanmal�d�r. �zellikle �ocu�u ele�tirirken yap�c� olmaya �zen g�sterilmeli, k�t� olan dersleri i�in de motive edici aktiviteler geli�tirilmelidir. Ba�ar�s�zl���n� y�z�ne vurmak yerine �ocu�a inand���n�z� g�stermeli ve d�zelme olaca�� hakk�nda onu ikna etmelisiniz. Bu durumda �nemli olan, aile olarak hep birlikte ��z�m aramak ve inanmakt�r.
23.1.2015 - 16424
|