Yale �niversitesi uzmanlar�, s�cak bir �eye dokunan insanlar�n, di�er insanlara kar�� daha olumlu duygular i�inde oldu�unu belirledi.
Bilim adamlar�, fiziksel s�cakl���n psikolojik s�cakl�k yarat�p yaratmad���n� incelemek �zere “sinsi” bir �al��ma y�r�tt�. Bir ki�ilik ara�t�rmas�na kat�lacaklar� s�ylenen 41 ��renciye, ara�t�rman�n d���nda gibi g�r�nen bir laboratuvar �al��an� e�lik etti.
��rencilerle birlikte asans�re binen �al��an, ��rencilerin isimlerini not defterine yazarken, elindeki so�uk ya da s�cak kahveyi tutmalar� i�in deneklerden yard�m istedi.
Laboratuvara gelen deneklere, tedbirli, �al��kan ve azimli ki�isel �zelliklere sahip tamamen kurgusal bir ki�inin tarifi verildi ve bu insanla ilgili duygular� soruldu.
Asans�rde s�cak kahveyi tutan ��rencilerin, bu kurgu ki�iyi, so�uk kahve tutanlara oranla daha c�mert, iyi huylu ve giri�ken olarak tan�mlad�klar�, bu tan�mlar�n s�cakkanl� ki�ilik �zelli�iyle ba�lant�l� olduklar� belirtildi.
Science dergisinde yay�mlanan ara�t�rmada, s�cak ve so�uk kahve grubunun, bu ki�inin “d�r�stl�k, �ekicilik ve g��” gibi s�cakkanl�l�kla ilgisi olmayan �zellikleri �zerine ise fikir ayr�l���na d��medikleri saptand�.
�kinci denemede ise farkl� 53 ��rencinin, bir eczanede a�r� i�in sat�lan s�cak ve so�uk pedlerden birini bir s�reli�ine tutmalar� istendi ve bunun �r�nle ilgili bir test oldu�u s�ylendi.
Bu ��rencilere kat�l�mlar� i�in te�ekk�r etmek amac�yla, kendileri veya arkada�lar� i�in dondurma ve kahve kuponu teklif edildi. S�cak pedleri tutanlar�n a��rl�kl� olarak arkada�lar� i�in tercih yapt�klar�, di�erlerinin ise hediyeleri kendilerinin ald�klar� belirlendi.
Uzmanlar, bu ara�t�rman�n sonucunun, “insanlar�n ellerinde s�rekli s�cak bir �eylerle dola�malar� gerekti�i” anlam�na elbette gelmedi�ini, �evremizdeki ko�ullar�n duygu ve davran��lar�m�z� �nemli bi�imde etkileyebildi�inin ortaya ��kt���n� belirtiyor.
Ara�t�rmay� y�neten Dr. Lawrence Williams, fiziksel ve psikolojik durumlar�n, zihinde “daha �nce san�landan �ok daha s�k� bi�imde ili�kili oldu�unu” kaydediyor.
17.5.2011 - 7289
|