T�rkiye �statistik Kurumu'nun (T��K) 2017 verilerine g�re, �lkemizde internet kullanan ya�l� bireylerin oran� 2,7 kat artt�. T��K'in rakamlar�na� g�re internet kullanan 65-74 ya� grubundaki ya�l� bireylerin oran� 2013 y�l� Nisan ay�nda y�zde 4,2 iken, 2017 y�l�n�n ayn� ay�nda y�zde 11,3'e y�kseldi. Ya�l� bireylerin bili�sel becerileri i�in dijital oyunlar�n geli�tirilebilece�ini belirten Bah�e�ehir �niversitesi (BAU) Bilgisayar ve ��retim Teknolojileri E�itimi B�l�m� ��retim �yesi Yrd. Do�. Dr. Yavuz Samur, "Alzheimer ve demans hastal��� i�in mant�k ve problem ��zme oyunlar� geli�tirilebilir ve dijital oyunlar bu rahats�zl�klar� engelleyebilir" dedi. Ya�l� bireylerin dijital cihazlara ilgi duydu�unu ve bu sayede Alzheimer ve demans hastal���n�n �n�ne ge�ilebilecek dijital oyunlar�n geli�tirilebilece�ini s�yleyen Yrd. Do�. Dr. Yavuz Samur; "Ya�l� bireylerin dijital cihazlarda internette ara�t�rma yapma, ��retici uygulamalar kullanma, h�zl� d���n�p �abuk karar verme ya da ak�lda tutma becerilerini geli�tirmeye y�nlendiren uygulamalar kullanmalar� beyin geli�imleri a��s�ndan yararl� olabilir" dedi. "YA�LILARA UYGUN D�J�TAL OYUNLAR GEL��T�R�LEB�L�R" Son zamanlarda ya�l�larla yap�lan ara�t�rmalara g�re ya�l� bireylerin aksiyon, yar�� ve strateji tarz� oyunlar oynad�klar�nda h�zl� d���nme, �abuk karar verme, �g�rsel i�leme, zihinsel esneklik, k�sa s�reli haf�zay� etkili kullanma gibi becerilerinde de geli�me oldu�unu s�yleyen�Samur, "Ya�l� bireylerin dijital oyunlar oynad��� esnada beynin aktif olmayan b�lgelerinin aktifle�ti�i, beyin hareketlerinin �nemli derecede artt��� ve hat�rlama becerilerinde geli�meler oldu�u g�zlemleniyor. Bu nedenle ya�l� bireylerin Alzheimer ve demans rahats�zl�klar� i�in, onlara en uygun olan dijital oyunlar geli�tirilebilir" �eklinde konu�tu. "ARA�TIRMALAR DA DESTEKL�YOR" Yap�lan akademik bir �al��mada bir y�l boyunca her seviyede gittik�e zorla�an oyunlar oynayan�50 ya� ve �st� bireylerin bili�sel i�lem h�zlar�nda birka� senede ger�ekle�ebilecek art�� g�r�ld���n� s�yleyen Yrd. Do�. Dr. Yavuz Samur, "55-75 ya� aras� bireylerle yap�lan ara�t�rmalarda 3 boyutlu mant�k ve problem ��zme oyunlar�n� oynayanlar�n bili�sel problemlerinin azald��� hatta bu �ekilde demans hastal���n�n bile �nlenebilece�i y�n�nde sonu�lar bulunuyor" diye konu�tu. �BAU Bilgisayar ve ��retim Teknolojileri E�itimi B�l�m� ��retim �yesi Yrd. Do�. Dr. Yavuz Samur ayr�ca; ba�ka bir ara�t�rmaya g�re ise 60-85 ya� aras� yeti�kinlerin 6 ay boyunca ayda 12 saat bili�sel becerilere odaklanan oyunlar oynayarak, 6 ay�n sonunda bireylerin �oklu i�lem becerilerinin geli�ti�ini, k�sa s�reli haf�zada daha �ok bilgi tutabildi�ini ve dikkat becerilerinin g��lendi�i sonucuna var�ld���n� s�yledi. Samur,� yine ara�t�rmalara g�re bisiklete binme, dans etme, kayak yapma gibi v�cudun fiziksel etkinliklerini tan�y�p alg�layabilen dijital egzersiz oyunlar�n�n insanlara zihin fonksiyonlar�n� geli�tirmelerinde yard�mc� olabilece�ini ve bu oyunlar�n genel zihinsel sa�l�klar�n� anlaml� bir �ekilde geli�tirebilece�ini belirtti. Yrd. Do�. Dr. Yavuz Samur; "Tetris, PacMan, Y�lan Oyunu, Super Mario gibi oyun uygulamalar�n� hem ya�l�lar�m�z�n a�ina oldu�u hem de rahatl�kla kaliteli zaman ge�irmek i�in oynayabilece�i� ve zihinsel becerilerini geli�tirebilece�i oyunlar olarak g�sterebiliriz" dedi. SADECE D�J�TAL DE��L F�Z�KSEL ETK�NL�KLER DE YAPILMALI Ya�l�lar�m�z�n fiziksel etkinlikleri de m�mk�n oldu�unca yapmaya �al��mas� gerekti�inin �nemini de vurgulayan Yrd. Do�. Dr. Yavuz Samur; "Ya�l�lar�n kaliteli dijital oyunlar oynamalar�n�n yan� s�ra m�mk�nse gerek aile bireyleriyle gerekse arkada�lar�yla fiziksel ve kutu oyunlar� oynamalar�, ek olarak g�n i�inde fiziksel etkinliklerine yeterince zaman ay�rmalar� �ok �nemlidir. Son olarak yeni konular ��renmeye �al��ma, ezber yapma, yeni yerler ke�fetme gibi etkinlikler de ya�l� bireylerin beyin geli�imlerinde �nemli yer tutmaktad�r" diye konu�tu. - �stanbul
22.3.2018 - 32275
|