�ocuklarda �ok s�k g�r�len dil ve konu�ma bozukluklar� tedavisi, Covid-19 salg�n� d�neminde aksay�nca �ocuklar�n terapilerden mahrum kalmamas� i�in ��z�m dijital sahada bulundu. Uzman Dil ve Konu�ma Terapisti Se�il Ayd�n Oral, �ocukluk d�neminde konu�ma sesi, kekemelik ve geli�imsel dil bozuklu�u gibi durumlarla �ok s�k kar��la��ld���n�, ancak Covid-19 salg�n d�neminde dil ve konu�ma terapisini kesintisiz s�rd�rmesi gereken �ocuklar�n tedaviden mahrum kald���n� s�yledi. "T�RK�YE'DE Y�ZDE 3,5 ORANINDA D�L VE KONU�MA SORUNU YA�AYAN B�REY VAR" Dil ve konu�ma sorunlu bireylerin �zel e�itim gereksinimlerinin kar��lanmas� son yirmi y�lda yayg�nla�t�. T�rkiye'de 2000'li y�llar�n ba��ndan bu yana uygulanan etkin y�ntemlerle ses, yutma, dil bozukluklar� tedavi ediliyor. Ayr�ca, afazi, gecikmi�, h�zl�, motor konu�ma bozukluklar�, kekemelik problemleri de terapilerle ��z�l�yor. Dil ve konu�ma bozuklu�unun s�kl��� ve yayg�nl��� ile ilgili ara�t�rmalar, T�rkiye'de y�zde 3,5 oran�nda dil ve konu�ma sorunu ya�ayan birey oldu�unu g�steriyor. Maltepe �niversitesi T�p Fak�ltesi Hastanesi'nin Uzman Dil ve Konu�ma Terapisti Se�il Ayd�n Oral, �ocukluk d�neminde konu�ma sesi, kekemelik ve geli�imsel dil bozuklu�u gibi durumlarla �ok s�k kar��la��ld���n�, ancak Covid-19 salg�n d�neminde dil ve konu�ma terapisini kesintisiz s�rd�rmesi gereken �ocuklar�n tedaviden mahrum kald���n� s�yledi. Oral, "Bu s�re�te uzaktan ger�ekle�tirilen teleterapiler pandemi s�ras�nda en iyi se�im olarak kar��m�za ��kt�. Teleterapi artan say�da dil ve konu�ma bozuklu�u olan �ocu�a ula�mada ve destek hizmet vermek i�in iyi bir se�enek oldu. Teknolojik cihazlar�n kullan�m� ile internet ortam�nda y�z y�ze yap�lan canl� ba�lant�lar ile etik kurallar �er�evesinde teleterapiler ger�ekle�tiriliyor" dedi. ERKEN YA�TA FARK ED�LMES� �NEML� Dil ve konu�ma becerilerinin belirli bir ya�ta geli�ti�ini anlatan Oral, bu becerileri ��renmenin baz� �ocuklarda uzun s�rd���n�, bozuklu�un erken ya�ta fark�na var�lmas�na ve erken m�dahalenin yap�lmas�na dikkat �ekti. Oral, erken m�dahale ve tedavisinin �ocu�un duygusal, sosyal ve akademik geli�imi ile ileti�im becerilerinin akranlar� seviyesine ula�mas�na olumlu katk� sa�lad���n� vurgulad�. "UZMANA BA�VURMAKTA GEC�KMEY�N" �ocuklar�n�n bir problemi olabilece�ini d���nen veya ��phelenen ailelerin dil ve konu�ma terapistine vakit kaybetmeden ba�vurarak bir de�erlendirme yapt�rmas� gerekti�ini belirten Oral, "bekle ve g�r" yakla��m�n�n dil ve konu�ma bozuklu�unun �iddetinin artmas�na neden olabildi�ini, bundan kesinlikle ka��n�lmas� gerekti�ini s�yledi. "D�L �NCES� BECER�LERE ODAKLANMAKTAYIZ" Mutlaka bir uzman ile g�r���lmesini �neren Oral, s�zlerini ��yle s�rd�rd�: "�ocu�un konu�ma ve dil becerilerini genel geli�im ba�lam�nda de�erlendiriyoruz. Yap�lan standart testler ile dil ve konu�ma geli�imindeki kilometre ta�lar�n� aramaktay�z. Farkl� tipteki bozukluklar i�in farkl� y�ntemler ve yakla��mlar� kullanmaktay�z. �rne�in; 0-3 ya� aras� �ocuklar i�in erken m�dahale terapisinde, dilin temeli olan ve ileti�im i�in gerekli olan dil �ncesi becerilere odaklanmaktay�z. Dil �ncesi becerilerin terapisi �unlar� i�erir: S�ra alma, taklit, ortak dikkat ve daha sonra ileti�ime d�n��ecek olan talep etme becerisi. Bunlar�n hepsi oyun yoluyla kazand�r�lmaktad�r"� Farkl� bozukluklar�n farkl� yo�unlukta destek terapileri gerektirdi�ini de anlatan Konu�ma Terapisti �e�il Ayd�n Oral, "�rne�in; kekemelik �ocuklukta tedavi edilmezse yeti�kinlikte kronik hale gelebilir veya yak�n zamanda i�itme cihaz� alm�� veya koklear implant tak�lan i�itme kayb� olan �ocuklar daha yo�un dil ve konu�ma terapisi almal�d�r." diye konu�tu.
13.10.2020 - 48622
|