Markaya y�nelmek yanl�� bir durum de�ildir. E�er ki�i ho�una gitti�i her �eyi marka olsun ya da olmas�n al�p kullan�yorsa bu bir davran�� bozuklu�u de�ildir. Ancak tak�nt�l� oldu�u markalar�, hayat tarz� haline getiriyorsa ve bunu bir ya�am bi�imi olarak varl�k sebebi say�yorsa i�te o noktada patolojik bir durum var demektir. N�rolog Dr. Mehmet Yavuz, �ocuklarda var olan marka tutkusunun ailelerin hayat kalitelerini olumsuz anlamada etkiledi�ini hatta bu durumun �ocukta depresyona bile sebep olabilece�ini belirtiyor. Marka tutkusu nedir? Marka tutkusu, t�keticinin her sat�n almada, sadece tercih etti�i markay� alma e�ilimi olarak tan�mlanabilinir. �ocuklar ve gen�lerde tak�nt�l� �ekilde g�r�len markal� �r�n alma davran���n�n alt�nda yatan sebep o markan�n imaj�, yarataca�� etki, marka ile b�t�nle�erek kendini daha de�erli ve �nemli hissetme olgular�d�r. Kimlik karma�as� i�inde olan gen�lerin baz�lar� markal� e�yalar� kullanman�n ekonomik durumunun bir g�stergesi ve prestij vesilesi oldu�unu d���nmektedir. �evre taraf�ndan kabul g�rme �abas� G�n�m�zde marka tak�nt�s� bir�ok ailenin kar��la�t��� bir sorun halini ald�. Marka tak�nt�s� genellikle ilkokul hatta ana okul �a�lar�nda �ocuklar�n arkada� �evresine �zenmesi ile ba�l�yor. Marka tutkusunun olu�mas�nda medya organlar� da olduk�a etkili oluyor. �ocuklar, dergilerde, reklamlarda, filmlerde ba�ar�l� olmu� ve belli bir hayat standard�n� yakalam�� ailelerin ve �ocuklar�n markal� k�yafetler giyen bireyler olduklar�n� g�rerek b�y�yorlar. �zellikle televizyon kanalar� arac�l���yla hangi k�yafetlerin ya da oyuncaklar�n al�nmas� gerekti�ine dair bilin�alt�na yerle�tirilen binlerce mesaj �ocuklarda kimlik olu�umuna y�n veriyor. Marka kullan�m� bireyin kendisini yetersiz, de�ersiz hissetmesini �nlemenin bir yolu gibi alg�lan�yor. �evremizde "marka ba��ml�s�" olup markan�n imaj�n� ve kendi d�� g�r�n�m�n� pek �ok �eyin �st�nde tutan �ocuk ve gen�ler g�r�yoruz. �evre tutumlar�, medya organlar�n�n propagandalar�, toplumsal beklentiler ve bask�lar, arkada� gruplar�n�n marka kullan�m�n� te�vik etmesi sonucunda, �ocuklar da bu ��lg�n t�ketim zincirinin bir halkas� olup markalar�n sa�lad���n� d���nd��� imajlara ba��ml� hale geliyor. Arzu edilen markaya ekonomik nedenler y�z�nden sahip olamayan �ocuklar�n ruh sa�l��� ise bu durumdan olumsuz y�nde etkileniyor. Sonu� olarak kar��m�za hayal k�r�kl���na u�ram��, �zg�ven d���kl��� olan ve kendilerini yetersiz hisseden �ocuklar ��k�yor. Ailelere ne gibi g�revler d���yor? Marka tak�nt�s� olan �ocuklar ve gen�ler kaliteli ve ucuz olan markas�z e�yalar yerine ailelerinin b�t�elerini zorlayacak markal� ve pahal� e�yalara sahip olmak istiyorlar. Kimi zamana da ailelerinden g�remedikleri sevgi ihtiyac�n�, pahall� �r�nlerle gidermeye �al��abiliyorlar. Bu konuda aileye b�y�k g�rev d���yor. �ocu�un marka tak�nt�s� kar��s�nda ailenin �ok b�y�k tepkiler g�stermesi, k�zmas� ya da ba��rmas� �ocukta marka tutkusunun daha b�y�k bir problem haline gelmesine neden olabilir. Kimi �ocuk i�in marka tutkusu gelip ge�ici olabiliyor. Bazen de �ocuklar sadece sosyal gruplara ait olmak ya da kabul g�rmek i�in bu tip davran��lar sergileyebiliyor. Aile, �ocu�un ruhsal geli�iminde ve kimli�inin olu�mas�nda olduk�a etkilidir. �ocukta marka tutkusunun olu�mamas� i�in anne baban�n okul �ncesi ve okul �a��nda �ocu�a do�ru rol model olmas� gerekir. Eve yap�lan harcamalardan �ocu�a ald�klar� e�yalara kadar �rnek olmal�d�rlar. Ayr�ca �ocu�a para nedir, nas�l kazan�l�r gibi para kavram� ile ilgili �eyler onun anlayabilece�i dilde anlat�lmal�d�r. �ocukla ileti�ime ge�ilmeli marka merak�n�n �ekil konusunda a��r�ya gitmek oldu�u anlat�lmal�d�r.
28.8.2015 - 18649
|