�ocuk; belirli alanlarda belirgin bir yetersizlik g�sterdi�i tespit edildi�inde bir uzmandan bu durumun bir ��renme bozuklu�u olup olmad���n�n ara�t�r�lmas� gerekir.
��renme bozukluklar� ;
- Matematik Bozuklu�u
- Okuma Bozuklu�u
- Yaz�l� anlat�m bozuklu�u
- Ba�ka t�rl� adland�r�lamayan ��renme bozuklu�u olarak tan�mlanmaktad�r.
Matematik bozuklu�unda �ocuk ya��ndan , zeka d�zeyinden ve ald��� e�itimden beklenen d�zeyde matematik becerilerini yerine getirmekte g��l�k �ekmektedir. Bu becerileri yeterli d�zeyde yerine getirememenin �ocu�un g�nl�k ya�ant�s�n� olumsuz etkiledi�i g�zlemlenmektedir. ��lem yapmakta zorlan�r.
Say�lar�, sembolleri, �arp�m tablosunu kavramakta g��l�k �eker. Problem ��zerken yap�lacak i�lemlerde zorlan�r. Bu duruma duygusal bir problem e�lik etse de matematik becerilerinde problemler �ok daha fazlad�r.
Okuma Bozuklu�u g�steren �ocuklarda yine ya��ndan , zeka d�zeyinden ve ald��� e�itimden beklenen d�zeyde okuma becerilerini g�sterememe belirgin d�zeyde s�z konusudur. Bu becerilerdeki yetersizlik �ocu�un g�nl�k ya�ant�s�n� olumsuz d�zeyde etkilemeye devam etmektedir. Yava� okuma, sesleri ve baz� harfleri ��renmede g��l�k, heceleme de hatalar, yanl�� s�zc�k kullanma, hece atlama gibi hatalar belirgindir.
Yaz�l� anlat�m bozuklu�unda da �ocu�un ald��� e�itim d�zeyi kronolojik ya�� ve sahip oldu�u zeka d�zeyinden beklenen d�zeyde yazma becerilerinde bir yetersizlik s�z konusudur. Yava� yazma belirgindir. Yaz�lar� okunaks�zd�r, ya��ndan beklenen d�zeyde d�zg�n yazamamaktad�r. Baz� harfleri ters yazma, harfleri atlama, s�rekli yanl�� yazma, ters yazma gibi hatalar� s�kl�kla tekrarlar.
Okula giden �ocuk bu alanlarda zorluk ya�ad���nda aile ile �at��malar� gittik�e artmaktad�r. Ailenin b�yle durumlarda bunun bir bozukluk oldu�unu fark etmelidir. Aksi takdirde �ocuk zorlanmaya devam edecektir.
Uzman�n yapaca�� standart testlerle bu bozukluklar�n hangi alanlarda ve hangi d�zeyde oldu�unun tespit edilerek gerekli tedavi s�recinin ba�lamas� gerekmektedir. Bu tespit ve tedavi �al��malar� uzman taraf�ndan titizlikle yap�lmal�d�r. Tedavi t�bbi, e�itimsel , psikolojik ve aile deste�i ile devam eder.
��renme g��l��� ya�ayan �ocuklar genellikle ders �al��may� sevmez. �devlerini yapmaz . Dikkat s�resi ya��ndan beklenenden daha k�sad�r. Yaln�z �al��mak istemez ve s�rekli bir ki�inin y�nlendirmesini bekler. Kitap okumay� sevmez okurken de s�k�l�r.
Odas�n� d�zenleme, planlamada g��l�k �eker. Y�nleri s�rekli olarak kar��t�r�r. Saati ve zaman� ( d�n , yar�n, bug�n gibi ) s�rekli olarak kar��t�r�r. Kendisini ifade etmede g��l�k �eker. Dil becerileri zay�ft�r. Bir olay� anlatmakta g��l�k �ekebilir.
Psikolog Eda G�kduman
25.2.2011 - 5593
|