Yeni gelin evleri, yeni gelinlerin sunumlar�... Sosyal medyan�n en yeni trendi olan 'yeni gelinlerin' asl�nda psikolojileri bozuk mu? Bu payla��mlar� yapmalar�n� hangi duygular tetikliyor? ��te uzmanlar�n konuyla ilgili �arp�c� tespitleri... T�KET�M �ILGINLI�ININ SON NOKTASI Prof. Dr. Ercan Abay/Kemerburgaz �niversitesi T�p Fak. Psikiyatri Uzman� "Sosyal medya ilgi �ekmek i�in var. Bu nedenle ki�ilerin narsistik ve histerionik �zellikleri sosyal medyaya yans�yor. Bu de�i�im, dijital �a�da postmodern ve t�ketim ��lg�nl���n�n varmaya �al��t��� son nokta. Bu payla��mlar, bir grup i�erisinde sosyal konum edinmenin bir g�stergesidir. Burada, ya histerik olarak cazibeyi e�yada ortaya koyup doyum arzusu elde etmek ya da narsisistik bir �zellik olarak 'En iyiyi ben yapar�m' havas� s�z konusudur." BENL�K DE�ERLER� ARTIYOR Beril Yard�mc�/Liv Hospital Klinik Psikolog "Sosyal medyada mutlu anlar�n foto�raflar�n� payla�mak, art�k yeni bir k�lt�r ve ileti�im bi�imi haline geldi. Yeni evlenen �iftlerde de; gerek birlikte ya�anan anlar, gerek ev detaylar� ge�mi�te �ok daha mahrem ve sade bir �ekilde ya�an�rken, bug�n �o�u 'm�kemmel' an g�zler �n�ne seriliyor. Payla�mak ve bunun getirdi�i hazz�n ittirici g�c� ile belki bir�ok ki�i sosyal medya olmasa yapmayaca�� faaliyetleri, g�zler �n�ne sermek i�in yap�yor. Bu payla�t��� kendi idealize edilmi� imaj�na bakmak, benlik de�erinde ge�ici de olsa bir art�� yarat�yor. 'Be�eni' almak ve olumlu yorumlar� okumak, ki�ilerin onaylanma ve teyit edilme ihtiya�lar�n� kar��lamada etkili oluyor. Bu �ekilde mutluluk hormonu salg�land��� bilimsel olarak g�sterildi. Dijital yak�nl�k �zerinden ki�iler bu �ekilde kendilerine g�r�lme alan� yaratm�� oluyor." KEND�N� KANITLAMA �ABASI Seza Dani�mend/ Medical Park Bah�elievler Hastanesi Psikolog "Yeni gelin sunumlar� diye adland�r�lan trend asl�nda yeni de�il. Sosyal medyan�n hayat�m�za h�zl� giri�inden sonra bu payla��mlar biraz daha g�ze batt�. Eskiden de yeni evli gelinler; eve gelecek misafirler i�in g�nler �ncesinden haz�rlanmaya ba�lar, en g�zel servis tak�mlar�n� ortaya ��kar�r ve misafirlerini en iyi �ekilde a��rlarlard�. Eskiden bu h�nerleri sergileyebilecekleri tek yer alt�n, dolar g�nleriydi. �imdi ise telefon arac�l���yla her �eyi an�nda payla�mak m�mk�n. Bu tip payla��mlara sebep olan etkenlerden biri de toplum bask�s�d�r ve yeni gelinlerin kendilerini topluma kan�tlama �abas�d�r. Bu tip sunumlar� sosyal medyada payla�arak kendilerinin marifetli olduklar�n� topluma g�stermek istiyorlar. Genellikle �al��mayan gelinlerin bu payla��mlarda daha �ok bulundu�u g�zleniyor. Bunun bir �e�it, mutlu ve ba�ar�l� bir evlilik yapt�klar�n� kan�tlama �abas� oldu�unu d���n�yorum. Bu sunumlar� bir ya�am sitili haline getirmi� ki�ilerle; bir uzman e�li�inde ego g��lendirme �al��mas� yap�lmas� gerekebilir." KAYINVAL�DEYE BU YOLLA MESAJ VER�YORLAR Seliyha Dola��r Elbeyo�lu/Us Psikiyatri Enstit�s� Uzman Psikolog Eskiden g�n�m�ze gelen gelinkaynana �at��malar�n�, insanlar�n kendi maddi varl�klar�n� g�stermeye d��k�nl�klerini anlatan deyimler var. Bug�n gelinen durum ise �ok farkl� de�il... Sadece kanallar�m�z de�i�ti, �e�itlendi ve �o�ald�. Ve hikayeler internetin g�c�yle herkese canl� canl� aktar�lmaya ve duyurulmaya sebep oldu. Do�al bir sonu� olarak da doyum sunile�ti. �zellikle yeni kurulan ailelerde yeni rollerle birlikte ba�layan bu rollere uyum ve gelinen ailelerin i�inde yer edinme kayg�s�, evlili�in ilk y�llar�nda ba� edilmesi gereken konulard�r. Yeni kurulan ailelerde �zellikle gelin ve erke�in aile �yeleri aras�nda; sayg� g�rme, itibar kazanma, de�er g�rme ihtiya�lar� kar��l�kl� olarak y�ksektir ve ilk y�llar �o�u ailede bu dengenin oturtulmas� ile ge�er. E�er burada ciddi bir dengesizlik varsa, sa�l�kl� ve s�n�rlar� net ili�kiler oturtulamam��sa, erkek kendi ailesi ile yeni kurdu�u ailesi aras�nda iyi bir duru� sergileyemiyorsa, �zellikle gelin ve kay�nvalide aras�nda rekabet varsa; gelin, kendini oldu�undan fazla g�sterme ihtiyac� hisseder. Verilmeye �al���lan mesaj hep ayn�d�r; 'Ne kadar de�erli, sevilir ve say�l�r biriyim.' �OV YAPMANIZA GEREK YOK Kafas� kar��an ki�iler suni doyum kanallar�n� kullan�rlar. Bu sebeple de herkes kendi entelekt�el d�zeyinde ve kendi ihtiya�lar�na y�nelik bu ara�lar� kullanarak nasiplenmektedir. Hal b�yle olunca, kar��m�za da �e�it �e�it, renk renk, kaba tabirle bazen g�rg�s�zl�k, bazen de estetik i�eren bir s�r� resim, payla��m ��kmaktad�r. Yeni kurdu�unuz evlili�inizde 'iyi bir gelin, iyi bir e� ' olarak alg�lanmak, yer edinmek ve sayg� g�rmek istemeniz gayet normaldir. Kay�nvalidenizle hayalinizdeki ili�kiyi hen�z oturtamam�� ve kendinizi 'istenmeyen' alg�l�yor olabilirsiniz. Sosyal medya arac�l��� ile kay�nvalideye indirekt yollarla mesaj g�ndermeyi bir tarafa b�rak�p pasif-agresif davranmaktan vazge�erek, �ov �zerinden de�il ��z�m odakl� ya�amay� ��renmeye �al��mal�y�z." MUTSUZLUKLARINI G�ZLEME Y�NTEM� Esma Uygun/NP�STANBUL Hastanesi Uzman Klinik Psikolog "Asl�nda bir�ok ki�i sosyal medya hesaplar�nda dola��rken ba�kalar� ile ilgili merak ettiklerini ��renmeye �al���yor. Sahip olduklar�n�n aras�ndan, g�sterilebilir oldu�unu d���nd��� �eyleri g�sterme arzusu duyuyor. Sosyal medya ara�lar�; �a��n hastal��� olan narsizmin beslenmesine �nemli �l��de ara� oluyor. Son y�llarda sosyal medya payla��mlar� hepimizin bildi�i gibi 'Harika bir hayat�m var'a ili�kin foto�raflar ve payla��mlarla dolu. Sosyal medya ara�lar�n�n geli�mesiyle birlikte 'muhte�em an'lar�m�z� herkese g�stermek ve di�erlerinden be�eni almak istiyoruz. Muhte�em bir kendilik imaj� olu�turarak belki de mutsuzlu�umuzu ve yetersiz oldu�umuzu d���nd���m�z taraflar�m�z� gizlemeye �al���yoruz. �nsanlar�n be�enisini kazanmak �ok �nemli bir hale geldi. Bu durum narsistik gereksinimlerimizi besliyor ve g�steri�li olman�n �nem kazand��� bir ya�am s�rmemize neden oluyor." kaynak: sabah
24.9.2016 - 23202
|