Sa�l�kl� bir aile dayan��mas� ile b�y�yen �ocuklar�n daha �zg�venli ve ba�ar�l� bireyler olarak ya�amlar�n� s�rd�rd��� g�zlemlenirken ebeveynlerin yanl�� davran��lar� �ocuklar� ba�ar�s�zl��a itiyor. Memorial Ata�ehir Hastanesi �ocuk ve Ergen Psikolojisi B�l�m�'nden Uz. Psk. �zge Merve T�rk, �ocuklar�n okulda daha ba�ar�l� olmas� i�in ailelerin dikkat etmesi gereken noktalar hakk�nda bilgi verdi. �lk defa okula gidiyorsa� �lk defa okula ba�layan �ocuk i�in okul; yuvadan ayr�lma, kendi ba��na var olma �abas� anlam�na gelmektedir. �ocuk art�k "��renci" s�fat�n� alacak; okuma-yazma-hesaplama, kitaplar, �devler, s�n�fta ders dinleme gibi y�k�ml�l�kleri bulunacakt�r. Yeni arkada�lar, yeni ��retmen yani t�m�yle yepyeni bir �evre uyum s�recini gerektirir; uyum s�reci ve �abas� �ocukta korku ve endi�e yaratmaktad�r. Zorla okuma yazma ��retmeye �al��may�n Okulun a��lmas�ndan �nce �ocu�un okulu ziyaret etmesi �nemlidir. S�n�flar, kafeterya, tuvaletler gibi �ocu�un s�rekli i�inde bulunaca�� okul ortam�n� �nceden tan�mas� ilk g�n i�in kendine olan g�venini sa�layacakt�r. Okul �ncesi s�re�te �ocu�a zorla okuma-yazma ��retmeye �al��mak okul i�in cayd�r�c� olabilir ve �ocuk okula isteksiz hale gelebilir. Bunun i�in isteksiz olan bir �ocu�un zorlanmamas� gerekir. Okul malzeme al��veri�lerini �ocukla birlikte yapmak, hangi e�yan�n ne i�e yarayaca��n� anlatmak �ocu�un okulla ilgili belirli bir hakimiyet kurmas�n� sa�layabilir. �ocu�unuza okulu anlat�n �ocuklara neden okula gidilmesinin gerekti�ini anlatmak gerekir. B�y�mesine yard�mc� olacak yeni bilgiler ��renme, farkl� aktiviteler ke�fetme, yeni arkada�lar edinme konular�nda bilgiler verilmelidir. Okul anlat�ld���nda baz� �ocuklar gitmek istemedi�ini belirten olumsuz tepkilerde bulunabilirler. Bu durumda kayg� ve endi�esinin anla��ld��� belirtilmeli ve asla "gideceksin, her �ocuk okula gider" gibi genel cevaplar verilmemelidir. Bu �ocu�un daha olumsuz bir kar��l�k vermesine ve ebeveynin onu anlamad���n� d���nmesine neden olacakt�r. �ocuklar onlara hikaye okunmas�n� severler ve hikayelerin kahramanlar�yla kendilerini �zde�le�tirirler. Bunun i�in okula ba�layan �ocuklarla ilgili hikaye kitaplar� okumak, resimler �izmek bu anlamda destekleyici olacakt�r. �ocu�un ba�ar�s�na katk�da bulunmak i�in� � Ders �al��ma ortam� �nemlidir. �ocu�un bilgisayar, televizyon gibi uyaran fakt�rlerden uzak bir ortamda masas�n�n �zerinde kitab�, defteri, kalemi ile sade ve sakin bir ortamda ders �al��mas� gerekir. � �lk g�nden itibaren oyun ve ders �al��ma saatlerinin d�zenli bir programa oturtulmal�d�r. Bunun i�in �ocuk ile beraber onun ho�una gidebilecek e�lenceli �izelgeler olu�turulabilir. � Bireysel olarak ders yapmas�n� desteklemek i�in yan�nda durup nas�l yap�laca��n� g�stermeli sonra da ondan yapmas� beklenmelidir. �ocu�un deste�e ve teredd�tl� oldu�u zaman ebeveynine g�venebilece�ini g�rmeye ihtiyac� vard�r. � Ona bir �eyler ��retirken sab�rl� olmak, zedeleyici s�zlerden uzak durmak ve ba�arabildi�inde s�zel �d�l olarak "aferin, iyi gidiyor" gibi kelimeler kullanmak destekleyici olacakt�r. Maddi �d�llerin sonras�nda pazarl��a d�n��ebilece�ini unutmay�n. � Ders �al��man�n yan�nda onunla oyun oynamak �ocu�un performans kayg�s�n� azalt�r. Ayn� zamanda ebeveyni ile payla��m� artar. Ders d���nda kitap okuma al��kanl��� kazanmas� i�in onunla beraber kitap okunmal�d�r. � Yatma saatlerini ayarlamas� �nemlidir. Bu konuda birlikte odas�n�n kap�s�na asabilece�i bir afi� yapabilirsiniz. � Okula s�k s�k gidip �ocu�un denetlenmesi uygun de�ildir. ��nk� ebeveyn ile �ocuklar ayr� bireylerdir. Okul sorumlulu�unun �ocu�a ait oldu�unu g�rebilmek ve g�sterebilmek gerekir. � Ders d��� sanat ve spor gibi faaliyetlere �nem verilmelidir. �ocu�un kendini ifade edebilece�i, rahatlayabilece�i ba�ka bir ortama ihtiyac� vard�r. Bu durum derslerini de olumlu etkiler. � Ebeveynlerin �ocu�un ders �al��ma d�zeni, aile i�indeki kurallar konusunda ortak fikirde olmalar� gerekir. Aksi halde anne ve baban�n farkl� tutumlar� zaten okula uyum sa�lama s�recinde olan �ocuk i�in kafa kar��t�r�c� olabilir. � Bazen okula al��ma d�neminde ba� a�r�s�, kar�n a�r�s�, mide bulant�s� gibi psikosomatik belirtiler ortaya ��kabilir. Bu durumda �ocu�u sakinle�tirmek ve okul ile ilgili s�k�nt�lar�ndan konu�mas�na ortam sa�lamak �ocu�u rahatlatabilir.
5.9.2014 1 - 15283
|